9.1 Senarai
Semak, Soal
Selidik Dan Inventori
Senarai semak merupakan satu lagi contoh
borang siasatan. Senarai semak mengandungi satu senarai butiran untuk diperiksa
oleh responden. Responden tidak perlu memberi pertimbangan. Mereka hanya perlu
memberi fakta sebenar. Senarai
semak ialah satu rangkaian jawapan kepada soalan. Senarai semak yang sesuai
digunakan harus bersifat terbuka dan kurang berstruktur. Soal selidik pula
adalah satu set soalan yang diberikan kepada orang lain dan meminta mereka
menjawabnya. Dalam soal selidik tersebut terdapat beberapa soalan dan pilihan
jawapan atau pertanyaan. Manakala inventori ialah senarai pernyataan tentang
situasi yang mungkin bersetuju atau tidak. Antara kategori yang terdapat di
dalamnya ialah seperti : sangat setuju - setuju - tidak yakin - tidak setuju -
sangat tidak bersetuju.
9.1.1
Panduan membina senarai semak
a.
Kaji
beberapa senarai semak yang telah dirancang oleh penyelidik yang lepas dan
tentukan butiran yang diperlukan dalam kajian.
b.
Susun
butiran itu mengikut kategori yang dikelaskan berdasarkan struktur logikal atau
psikologikal. Butiran yang berkaitan dikelaskan bersama.
c.
Empat cara
menyusun butiran senarai semak ialah:
Menyenaraikan semua butiran yang terdapat
dalam satu-satu. Misalnya:
·
Tandakan
(^) di ruang kosong bagi aktiviti yang terdapat di sekolah tuan.sukan, kebun,
pementasan, muzik, perbahasan dan sebagainya.
·
Minta
responden memberi jawapan ya/tidak. Misalnya: "Adakah sekolah anda
mempunyai Persatuan Pelajar? Ya! Tidak"
·
Minta
responden memberi tanda (^) bagi kenyataan positif. Misalnya:
"Sebahagian pelajar wanita di sekolah ini beragama Islam .... (
)"
·
Bulatkan
atau gariskan jawapan yang sesuai bagi kenyataan yang diberikan. Misalnya:
"Persatuan muzik mengadakan perjumpaan: setiap minggu, dua minggu sekali,
setiap bulan, tidak tentu masa".
(c) Butiran yang
mempunyai ciri pengasingan (diskriminasi), misalnya: "Adakah sekolah anda
mempunyai perpustakaan?"
Diperbaiki menjadi:
"Adakah sekolah anda mempunyai
perpustakaan yang mengandungi sekurang-kurangnya sebuah buku bagi seorang
pelajar?"
(d)
Senarai semak mestilah lengkap dan komprehensif.
9.2 Rakaman
Pita Video Dan Transkrip
Rakaman sangat
berguna apabila memerlukan rakaman data yang spesifik iaitu seperti butir-butir
percakapan komunikasi antara pelajar dan guru semasa sesi pembelajaran.
Penggambaran video untuk Kajian Tindakan
memerlukan bantuan seorang rakan kajian (research partner) untuk melaksanakan
sesi penggambaran. Penggambaran video dapat mengesan data-data yang berupa
perlakuan guru, perlakuan pelajar atau fakta-fakta lain yang gagal dikesan oleh
guru.
Rakaman Pita juga berguna untuk mengukur
dan menilai kegiatan seseorang individu atau kumpulan dalam sesuatu aktiviti.
Transkrip perbualan pelajar-pelajar
merupakan petunjuk yang berkesan untuk menilai kefahaman pelajar-pelajar
mengenai pemahaman sesuatu konsep.
·
Cadangan
Untuk Membuat Transkrip
·
Dengar
segala rakaman untuk mendapatkan gambaran menyeluruh.
·
Dengar
rakaman untuk kali kedua dan buat nota ringkas dan catatkan nombor pada kaunter
tape/pita supaya mudah membuat rujukan sernula.
·
Daripada
nota ringkas, pilih bahagian yang penting kepada persoalan kajian dan membuat
transkrip yang lengkap.
9.3 Log
Log ialah catatan peristiwa atau aktiviti
mengikut turutan kronologi yang dicatatkan seara ringkas dan bersifat fakta.
9.4 Nota
lapangan
Catatan yang dibuat semasa menjalankan
temubual atau pemerhatian.
9.5 Foto
Rakaman gambar sebelum, semasa dan selepas
sesuatu aktiviti untuk dilihat perbezaannya.
9.6 Portfolio
Satu koleksi bahan-bahan termasuk contoh
dan sampel kerja merangkumi skop program atau aktiviti.
9.7
Rekod Anekdot
Rekod anekdot adalah rekod tentang satu sahaja peristiwa.
Ia juga merupakan satu catatan ringkas tentang suatu kejadian atau tingkah laku
yang penting sahaja . Ia menerangkan secara fakta di mana, bagaimana, bila,
apa, dan siapa secara objektif akan peristiwa/kejaidian yang berlaku. Antara
maklumat yang perlu ada dalam rekod anekdot ialah nama, tarikh, masa, tempat,
peristiwa yang berlaku, ulasan,cadangan atau tindakan oleh guru.
Perkara-perkara yang perlu di
pertimbangkan semasa menulis:
a)
Membuat
pemerhatian terhadap peristiwa yang berlaku walaupun tidak dirancang.
b)
Pelajar
yang diperhatikan tidak perlu ditentukan.
c)
Perkara
tersebut penting dan signifikan dalam aspek perkembangan pelajar.
Contoh: perkembangan bahasa dan literasi,
pola interaksi sosial, kemahiran menyelesaikan masalah dan sebagainya.
9.8 Slaid
Slaid yang menunjukkan perubahan yang
telah berlaku dalam tempoh penyelidikan seperti perkembangan pembelajaran.
9.9 Jurnal
Jurnal ialah catatan berkala dan
berterusan mengikut persepsi seseorang berfokus kepada sesuatu isu tertentu,
maklumat yang dicatatkan bukan hanya perihal peristiwa penting tetapi juga
merangkumi segala pemerhatian, perasaan, reaksi, pandangan, interpretasi,
hipotesis, hasil refleksi, analisis dan komen.
9.10 Menulis
Diari
Catatan diari adalah satu cara yang
penting untuk mengutip data dalam Kajian Tindakan. Catatan mengenai
pemerhatian, perasaan, tindakan, hipotesis dan penyelesaian sesuatu situasi
boleh dibuat. Kita boleh menggunakan cara tersendiri untuk catatan diari.
Terdapat dua jenis catatan dairi: diari
guru dan diari pelajar. Berikut adalah panduan untuk menulis diari:
- Catatan Diari Guru
- Catatan diari harus sentiasa dilakukan.
Contohnya, selepas sesuatu pengajaran yang satu strategi khas telah
digunakan atau selepas bermesyuarat dengan kelas yang bermasalah.
- Dalam amalan catatan diari, tinggalkan margin
yang leas untuk merekodkan segala perubahan, tambahan nota atau rujukan
kepada bahagian lain di diari.
- Setiap
catatan diari mesti ada:Tarikh peristiwa berlaku dan tarikh catatan
dibuat.
- Maklumat tentang masa, lokasi, responden, fokus
kajian dan lain-lain yang penting kepada kajian.
·
Catatan
diari harus ada tajuk besar, tajuk kecil dan gariskan bahagian-bahagian penting
untuk menyenangkan silang rujukan.
·
Bahan-bahan
penting seperti gambar, salinan dokumen, kerja pelajar dan lain-lain boleh
dilekat dalam diari untuk rujukan.
·
Dari semasa
ke semasa analisis catatan diari harus dilakukan untuk mengetahui sama ada isu
kajian itu dapat dijawab melalui data yang dikutip dan apakah data yang masih
perlu dikutip.
·
Analisis
catatan yang dilakukan akan membantu dalam rancangan tindakan susulan
·
Perbincangan
catatan diari dengan seorang rakan kajian akan membolehkan kita mendalami
situasi / isu yang dikaji.
- Catatan Diari Pelajar
§ Catatan diari pelajar merupakan sumber
yang menarik sebagai data atau makiumat.
§ Catatan pelajar akan memberi pandangan
yang berbeza daripada pandangan guru mengenai isu yang sama.
§ Catatan diari pelajar juga membekalkan
guru dengan maklum balas yang ikhlas untuk mengetahui tentang suasana bilik
darjah dan kemajuan pelajar-pelajar.
§ Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar akan
menulis tentang guru-guru secara bebas sekiranya mereka percaya pada guru itu.
9.11 KESIMPULAN:
Kejayaan sesuatu penyelidikan yang dijalankan bukan sahaja bergantung
kepada pelaksanaan yang telah difikirkan dengan teliti, tetapi juga bergantung
kepada penyelarasan dan pengawasan setiap aktiviti dengan baik.
LATIHAN
1. Jelaskan
bagaimanakah kajian tindakan dilakukan melalui kaedah pemerhatian.
2. Bincangkan
apakah kekuatan kaedah pemerhatian
3. Hasilkan
dalam bentuk grafik kekuatan dan kelemahan menggunakan kaedah mengumpul data
melalui catatan diari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan