10.2 Populasi dan Persampelan
Gay dan Airasian (2003)
mendefinisikan populasi sebagai: "Populasi adalah kumpulan sasaran
pengkaji, iaitu kumpulan kepada siapa hasil kajian akan
digeneralisasikan". Manakala sampel kajian pula ialah responden-responden
kajian yang dipilih untuk mewakili sesuatu populasi. Penetapan populasi kajian
adalah penting dalam kajian disebabkan populasi akan menentukan bagaimana dan
berapa ramai sampel yang akan kita pilih serta perbelanjaan kajian.
Contohnya: Kita ingin memilih
sampel daripada murid-murid tahun 1 di sebuah sekolah. Anda sebagai seorang
guru, pertama sekali perlu menentukan populasi kajian, iaitu murid-murid Tahun
1. Selepas itu, anda perlu menentukan saiz sampel, misalnya, daripada 200 orang
murid Tahun 1, anda memerlukan 30% daripadanya, iaitu 60 orang murid. Bagi
Iangkah ketiga, anda perlu memilih 60 orang murid daripada 200 orang secara
rawak. Anda boleh menggunakan salah satu daripada empat (4) kaedah yang
dinyatakan sebelum ini. Kaedah-kaedah tersebut dihuraikan dalam bahagian
berikut.
Rajah 2 : Jenis Pemilihan
Sampel.
a. Rawak Mudah
Persampelan rawak mudah (PRM) adalah
satu proses pemilihan sampel di mana semua individu dalam populasi tertentu
mempunyai peluang yang sama untuk dipilih sebagai sampel. Persampelan rawak
mudah merupakan kaedah terbaik untuk mendapatkan sampel yang mewakili populasi. Dari segi tekniknya, ia perlu mengikuti
beberapa Iangkah tertentu, seperti berikut:
- Kenalpasti populasi dan berikan definisinya
(misalnya, murid-murid Tahun 1).
- Tentukan bilangan ahli populasi dan senaraikan
nama mereka (misalnya, 250 orang).
- Berikan nombor (secara berturutan) kepada
setiap ahli populasi (misalnya, 000 hingga 249).
- Tentukan saiz sampel (misalnya, 50 orang,
iaitu 20% daripada populasi).
- Ambil nombor daripada jadual nombor rawak
(JNR) dan pilih ahli populasi yang bernombor sama dengan nombor daripada
JNR ini sebagai sampel kajian, dan ulang cara ini sehingga mendapat 50
orang sampel.
- Rawak Berstrata
Persampelan rawak berstrata
(PRS) adalah satu proses pemilihan sampel di mana populasi kajian dibahagikan
kepada beberapa strata/kumpulan kecil [misalnya, murid lelaki pandai (MLP),
murid lelaki Iemah (MLL), murid perempuan pandai (MPP), perempuan Iemah (MPL)]
dan semua individu dalam setiap strata mempunyai peluang yang sama untuk
dipilih sebagai sampel. Kelebihan PRS berbanding PRM ialah penggunaan PRM Iebih
meyakinkan kita untuk mendapat perwakilan daripada setiap strata populasi
mengikut peratusan bilangan ahli-ahli dalam strata tersebut. Dari segi
tekniknya, ia perlu mengikuti beberapa Iangkah tertentu, seperti berikut:
(i) & (ii) sama seperti
teknik PRM.
(iii) Bahagikan populasi kepada
strata tertentu (misalnya, MLP, MLL, MPP, MPL).
(iv) Tentukan bilangan ahli
populasi dalam setiap strata (misalnya, MLP 50 orang, MLL 70 orang, MPP 100
orang, MPL 30 orang).
(v) Berikan nombor (secara
berturutan) kepada setiap ahli populasi dalam setiap strata (misalnya, MLP
00-49, MLL 00-69, MPP 00-99, MPL 00-29).
(vi) Tentukan saiz sampel bagi
setiap strata (misalnya, 10 orang MLP, 14 orang MLL, 20 orang MPP, 6 orang MPL,
iaitu 20% daripada populasi dalam setiap starata).
(vii) Ambil nombor daripada
jadual nombor rawak (JNR) dan pilih ahli populasi daripada setiap strata
sehingga mendapat saiz sampel yang dikehendaki.
- Persampelan Sistematik
Persampelan sistematik (PS)
adalah satu proses persampelan, di mana setiap ahli populasi diberi nombor
berturutan, dan sampel dipilih dengan mengambil ahli populasi yang bernombor
dengan selang tertentu; misalnya nombor 5, 10, 15, 20, sehingga saiz sampel
yang dikehendaki diperoleh. Kelebihan PS berbanding PRM dan PRS ialah PS Iebih
mudah dilaksanakan, bagaimanapun kaedah ini tidak memberi peluang yang sama
kepada setiap ahli populasi untuk dipilih. Dari segi tekniknya, ia perlu
mengikuti beberapa Iangkah tertentu, seperti berikut:
(i), (ii), (iii) & (iv)
sama seperti teknik PRM.
(v) Untuk mendapatkan selang
nombor, kita bahagikan saiz populasi dengan saiz sampel (misalnya, 250/50 = 5).
(vi) Untuk mendapatkan sampel,
kita boleh memilih ahli-ahli nombor 4, 9, 14, 19, ..., 249; yang akhirnya kita
akan dapat 50 orang murid sampel.
- Persampelan Kelompok
Persampelan kelompok (PK)
adalah satu proses persampelan, di mana ahli-ahli populasi berada dalam
kumpulan-kumpulan tertentu, dan pemilihan sampel dibuat dengan; pertama memilih
beberapa kumpulan secara rawak dan kedua, mengambil semua ahli daripada kumpulan-kumpulan
ini sebagai sampel kajian. Kelebihan PK berbanding PRM, PRS dan PS ialah ia
Iebih mudah dilaksanakan, bagaimanapun kaedah ini tidak memberi peluang yang
sama kepada setiap ahli populasi untuk dipilih. Dari segi tekniknya, ia perlu
mengikuti beberapa langkah tertentu, seperti berikut:
(i) Sama seperti PRM.
(ii) Tentukan bilangan ahli
populasi dan ahli sampelnya (misalnya, 250 orang populasi, 50 orang sampel).
(iii) Tentukan bilangan
kumpulan populasi ini dan berikan nombor kepada setiap satunya (misalnya, 10
kelas yang setiap satunya mengandungi 25 orang murid).
(iv) Tentukan bilangan kumpulan
populasi yang perlu dipilih sebagai sampel dan pilih kumpulan-kumpulan ini
dengan menggunakan nombor rawak (misalnya, kita perlukan dua kumpulan untuk mendapat
50 orang sampel).
(v) Ambil semua ahli daripada
setiap kumpulan yang dipilih untuk dijadikan sampel kajian.
10.3 Kebolehpercayaan
Isu-isu yang berhubung dengan
kepercayaan kajian ialah dari segi:
(1) Alat yang digunakan dalam
kajian;
(2) Proses mengutip data; dan
(3) Kaedah analisis data.
Rumus yang dipakai adalah: kebolehpercayaan dan kesahan, keduanya
berorientasikan proses.
Terdapat tiga (3) jenis
kebolehpercayaan; iaitu kestabilan (stability), kesetaraan (equivalence) dan
ketekalan dalaman (internal consistency), seperti yang ditunjukkan dalam Rajah
ini.
Rajah 3 : Jenis
Kebolehpercayaan.
- Kestabilan
Kebolehpercayaan kestabilan
ialah ukuran ketekalan (consistency) mengikut peredaran masa bagi sampel yang
sama. Ini bermakna alat/ujian yang boleh dipercayai akan memberikan skor yang
sama dari masa ke masa bagi responden yang sama. Indeks kebolehpercayaan
kestabilan ialah korelasi antara skor ujian kali pertama dengan skor ujian kali
kedua.
Nilai kebolehpercayaan boleh
membantu kita menentukan sejauh mana berasa yakin membuat ramalan markah yang
akan diperoleh oleh pelajar pada satu masa yang akan datang. Nilai r bergantung
juga pada jarak masa ujian itu diberikan
- Kesetaraan
Kebolehpercayaan kesetaraan
ialah ukuran kesetaraan antara skor bagi dua (2) ujian yang setara, iaitu ujian
yang berbeza, tetapi mengukur kandungan yang sama.
Ini bermakna ujian yang boleh
dipercayai akan memberikan skor yang sama sekiranya responden yang sama
mengambil dua (2) ujian yang berbeza tetapi setara. Indeks kebolehpercayaan
kesetaraan ialah korelasi antara skor ujian pertama dengan skor ujian kedua.
- Ketekalan Dalaman
Kebolehpercayaan ketekalan
dalaman ialah ukuran ketekalan antara skor separuh daripada ujian dengan skor
separuh lagi ujian bagi ujian yang sama.
Ini bermakna ujian yang boleh
dipercayai akan memberikan skor yang sama bagi responden yang sama, sekiranya
ujian tersebut dibahagikan kepada dua (2) bahagian.
Indeks kebolehpercayaan
ketekalan dalaman ialah korelasi antara skor ujian bahagian pertama dengan skor
ujian bahagian kedua.
10.4 Kesahan
Terdapat 4 jenis kesahan iaitu:
Kesahan
kandungan (content validity),
Kesahan
kandungan ialah ukuran sejauh/setepat mana sesuatu ujian dapat mengukur
kandungan bidang yang hendak diukur. Kesahan kandungan sesuatu ujian adalah
penting dalam kajian disebabkan, sekiranya kesahan kandungan rendah maka markah
ujian yang diperoleh tidak menunjukkan keupayaan sebenar responden bagi
kandungan yang diukur. Kesahan kandungan boleh ditingkatkan dengan
membandingkan item-item ujian dengan objektif dan kandungan bidang.
Kesahan
hubungan kriteria (criterion-related validity),
Kesahan
hubungan kriteria terdiri daripada dua (2) bentuk, iaitu kesahan serentak
(concurrent validity) dan kesahan ramalan (predictive validity). Kesahan
serentak ialah sejauh mana sesuatu alat ukur itu berupaya menghasilkan skor
yang mempunyai hubungan dengan skor yang dihasilkan oleh alat lain yang diambil
serentak. Contohnya, satu ujian dibina untuk mengukur perkara yang sama,
dikatakan lebih mudah dan lebih cepat digunakan berbanding dengan ujian sedia.
Kesahan serentak boleh dikira dengan mencari korelasi antara dua skor
ujian-ujian ini.
Kesahan
ramalan pula ialah sejauh mana sesuatu alat ukur itu berupaya menghasilkan skor
yang mempunyai hubungan dengan skor yang dihasilkan oleh alat lain yang diambil
kemudian. Contohnya, satu ujian dibina untuk mengukur pencapaian Matematik,
dikatakan dapat meramal keputusan SPM Matematik. kesahan ramalan boleh dikira
dengan mencari korelasi antara skor ujian dan gred M.
Kesahan
konstruk (construct validity)
Kesahan
konstruk ialah ukuran sejauh/setepat mana sesuatu ujian dapat mengukur sesuatu
konstruk/gagasan berasaskan teori psikologi tertentu. Contohnya, alat yang
dibina untuk mengukur konstruk "rajin" sepatutnya dapat mengukur
konstruk ini dengan baik. Kesahan konstruk boleh ditingkatkan dengan memahami
maksud konstruk tertentu (misalnya, maksud "rajin") dan mengetahui
ciri-ciri orang yang mempunyai konstruk ini (misalnya, ciri-ciri orang yang "rajin").
Kesahan
muka (face validity).
Kesahan
muka bukanlah kesahan seperti yang dijelaskan, tetapi lebih kepada suatu
alat/ujian "nampak pada permukaannya" dapat mengukur apa yang hendak
diukur. Contohnya, bagi alat yang mengukur konstruk "rajin", kita
sepatutnya nampak item-itemnya berkait dengan ciri-ciri orang yang
"rajin". Kesahan muka akan memberi keyakinan kepada responden
terhadap item-item yang hendak dijawab, bagaimanapun, kesahan muka mempunyai
kelemahan tertentu, disebabkan responden boleh meneka jawapan yang
"positif" kepada konstruk yang hendak diukur.
10.5 Etika
Menurut Akhiar Pardi dan Shamsina
Shamsuddin penyelidik perlu diberi perhatian 3 perkara berkaitan etika
penyelidikan :
1) Hubungan antara
masyarakat dan sains.
- Perlukah
penyelidik membuat penyelidikan yang dianggap penting untuk masyarakat
(sekolah) pada sesuatu masa yang ditetapkan?
- Perlukah
pihak kerajaan atau pentadbir sekolah memberi pembiayaan untuk membolehkan
penyelidikan dibuat ?
- Perlukah
penyelidik menafikan perhatian masyarakat?
2) Isu-isu professional
- Isu
etika yang dimaksudkan ialah aktiviti penipuan seperti mengubah hasil
dapatan.
- Penerbitan
berulang, iaitu menerbitkan data dan dapatan kajian lebih daripada satu
jurnal atau tempat , perlu dihindarkan.
- Penerbitan
sebahagian iaitu penerbitan beberapa artikel daripada data yang diperolehi
dalam satu penyelidikan.
3) Layanan kepada peserta
penyelidikan.
- Peserta
penyelidikan tidak seharusnya diancam secara fizikal atau psikologi semasa
menjalankan kajian.
- Peserta
perlu dilayan dengan baik serta dimaklumkan tentang penyelidikan yang
hendak dijalankan.
10.6 Bias
Bias berlaku apabila kelalaian individu
yang mengendalikan penyelidikan tindakan dengan secara tidak sedar di dalam
kumpulan kawalan telah mempengaruhi dapatan kajian. Bias ini boleh diatasi apabila
pelaksana penyelidikan tindakan tidak menyedari kumpulan peserta sama ada
kawalan atau kajian tindakan.
10.7 Kesimpulan
Kesimpulannya semasa membuat pertimbangan
dalam pengumpulan data, lima aspek yang perlu diberi penekanan iaitu ;
persampelan, kebolehpercayaan, kesahan, etika dan bias.
Latihan
Berikan contoh bias
yang berlaku semasa mengumpul data dalam penyelidikan tindakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan