5.1 Definisi
Penyelidikan Tindakan
Penyelidikan tindakan merupakan satu bentuk
inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan secara kolektif; dilakukan oleh peserta
yang berada dalam sesuatu situasi sosial bagi tujuan meningkatkan kerasionalan
dan keadilan amalan-amalan kemasyarakatan dan pendidikan mereka sendiri, di
samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan itu serta situasi
di mana amalan itu dilakukan (Kemmis dan Mctaggart, 1988) Menurut mereka, penyelidikan tindakan bergerak dalam satu
kitaran yang berterusan melibatkan empat peringkat iaitu tinjauan, perancangan,
pelaksanaan dan refleksi.
Penyelidikan Tindakan adalah satu
jenis penyelidikan yang berbentuk renungan kendiri dan melibatkan penyelidik
sendiri mengkaji amalan yang lazim dilakukan dalam bidang tugas mereka. Dalam bidang pendidikan,
penyelidikan tindakan melibatkan penyelidik-penyelidik seperti pensyarah,
guru-guru, pengetua, atau penuntut (mereka
ini boleh menjadi sebagai penyelidik atau peserta yang diselidik) untuk
memperbaiki
dari segi amalan
sosial dan pendidikan kendiri,
kefahaman terhadap amalan kendiri, situasi di mana amalan tersebut dijalankan.
Definisi yang lain:
Mengikut Kurt Lewin (1947)
“Action Research is a three-step
spiral process of (1) planning which involves reconnaissance; (2) taking
actions; and (3) fact-finding about the result of a action”
|
Mengikut Stephen Corey (1953)
“Action Research is the process by
which practitioners attempt to study their problems scientifically in order
to guide, correct, and evaluate their decisions and actions”.
|
Mengikut Carl Glickman (1992)
“Action Research in education is study
conducted by colleagues in a school setting of the results of their
activities to improve instruction”
|
Mengikut Emily Calhoun (1994)
“Action Research is a fancy way of
saying let’s study what’s happening at our school and decide how to make it
a better place.”
|
Penyelidikan tindakan mempunyai dua
peringkat iaitu peringkat diagnostik di mana permasalahan dikaji dan
membentuk hipotesis, dan peringkat terapeutik yang digunakan untuk menguji
hipotesis.
|
Mengikut Blum
“
Mengikut Stenhouse
(1975)
“Penyelidikan tindakan bukan sahaja
menyumbang kepada pengajaran dan pembelajaran tetapi kepada teori
pendidikan dan pengajaran yang boleh diakses oleh guru-guru lain.”
|
“Penyelidikan tindakan
sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti
pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih
sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan
tersebut dan bersedia untuk mengubahnya. Ia melibatkan guru dalam inkuiri
yang dijalankan oleh mereka serta melibatkan guru-guru lain secara
bersama”.
|
Mengikut McNiff
(1988)
Mengikut Somekh (1989)
“Penyelidikan tindakan
sebagai satu kajian terhadap situasi sosial yang melibatkan peserta dalam
situasi sosial itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki
kualiti amalan masing-masing.”
|
5.2 Konsep Penyelidikan Tindakan
Satu bentuk inkuiri refleksi kendiri yang
dilakukan secara kolektif; dilakukan oleh peserta yang berada dalam sesuatu
situasi sosial.
Tujuan:
i.
meningkatkan kerasionalan dan keadilan amalan-amalan kemasyarakatan
dan pendidikan mereka sendiri
ii.
meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan-amalan itu serta situasi
di mana amalan itu dilakukan (Kemmis
dan Mctaggart, 1988)
Penyelidikan tindakan bergerak dalam satu
kitaran yang berterusan melibatkan empat peringkat iaitu tinjauan, perancangan,
pelaksanaan dan refleksi.
5.3 Ciri-ciri Penyelidikan Tindakan
·
Membuat
refleksi dan memperbaiki kerja sendiri
·
Menghubungkaitkan
refleksi dengan tindakan
·
Menyebarkan dan berkongsi pengalaman
kepada peserta dan
mereka yang berminat.
·
Penglibatan
dalam pengumpulan data dan empowerment.
·
Kolaborasi dengan mewujudkan suatu
komuniti berfikiran kritis -
dilakukan oleh guru dalam konteks harian.
·
Penilaian dan refleksi kendiri dan
berkomitmen utk meningkatkan
kefahaman praktis untuk memperbaiki amalan pendidikan.
·
Pembelajaran
progresif secara berterusan dalam suatu lingkaran.
5.4
Kepentingan penyelidikan tindakan
• Mendapat sumber
maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran
murid, keadaan murid, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya;
• Dapat merancang huraian
mata pelajaran dengan lebih berkesan;
• Dapat mempelbagaikan
kaedah pengajaran dan pembelajaran memudahkan pencapaian objektif mereka dan
dapat pula memahami, mengubah dan memperbaiki amalan sendiri;
• Dapat meningkatkan
penggunaan bahan dan membentuk jalinan kerja yang aktif dan efektif;
• Dapat menyediakan guru,
sebagai penyelidik yang kritikal, kaya dengan idea baru, sanggup menerima
perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum;
• Dapat membentuk budaya
penyelidikan sebagai asas dalam membuat sebarang perancangan untuk tindakan ;
dan
• Dapat merapatkan tali silaturrahim dalam kalangan guru yang
terbabit melalui kerjasama secara kolaboratif.
5.5
Model Penyelidikan Tindakan
Terdapat beberapa model kajian tindakan yang
dikemukakan oleh para penyelidik yang boleh membantu guru untuk menjalankan
kajian dalam bilik darjah.
• Proses kajian tindakan
Kemmis bermula dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu
pengajaran dan pembelajaran yang hendak ditangani.
• Kemudian guru itu menyediakan satu pelan yang
sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya.
• Seterusnya guru
melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru
terpaksalah memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu.
5.5.1 Model Stephen Kemmis
Refleksi
|
KITARAN
1
|
Peran-cangan
|
Tinda kan
|
Tindakan
|
Semakan semula peran-cangan
|
KITARAN
2
|
Pemerhatian
|
Refleksi
|
Pemerhatian
|
5.5.1.1 Fasa Perancangan
Fasa pertama ini merupakan fasa perancangan
tindakan untuk memperbaiki amalan setelah guru memperolehi maklumat dan
kritikan tentang tindakan amalan yang kurang berkesan atau bermasalah.
Peninjauan (reconnaisance) dan kritikan rakan sekerja boleh membantu
guru memberi focus kepada sesuatu isu yang menjadi masalah. Setelah mendapatkan
isu, guru perlu merancang bagaimana hendak menjalankan inkuiri. Perancangan
yang dibina perlu bersifat fleksibel untuk membolehkan adaptasi dilakukan ke
atas kesan dan halangan yang tidak dapat dilihat. Perancangan ini akan membantu
guru memperhalusi apa yang ingin diberikan perhatian. Antara soalan utama yang
boleh ditanya kepada diri sendiri ialah:
1.
Ada atau
tidak orang yang boleh membantu memberikan maklumat atau data
yang relevan untuk dibuat inkuiri?
2.
Kepada
siapakah dan apakah yang perlu dirujuk?
3.
Adakah
cara untuk mendapatkan maklumat ini boleh dilaksanakan?
4.
Berapa
banyak waktu yang anda ada?
5.
Bagaimanakah
masa yang ada akan dibahagi-bahagikan?
5.5.1.2 Fasa Tindakan
Setelah guru dapat menjawab kesemua soalan ini,
guru perlu membuat keputusan tentang apakah tindakan yang perlu diambil untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi. Guru tidak seharusnya khuatir tentang
tindakan yang akan diambil sama ada dapat menyelesaikan masalah dengan kadar
segera atau sebaliknya. Sekiranya guru cuba menyelesaikan dengan kadar segera,
ada kemungkinan guru akan menjadi kaku dan gagal untuk bertindak selanjutnya.
Perkara yang lebih penting ialah guru akan melakukan sesuatu yang mungkin akan
dapat membantunya menyelesaikan masalah. Tindakan yang diambil perlu bersifat
tindakan strategik yang akan menghasilkan sesuatu perubahan amalan. Mungkin
akan timbul pada isu seterusnya yang memerlukan kitaran kedua kajian dibuat.
5.5.1.3 Fasa Pemerhatian
Pemerhatian akan dibuat ke atas tindakan
amalan-amalan baru untuk membolehkan bukti-bukti diperolehi dan dibuat
penilaian. Pemerhatian perlu dirancang dan catatan jurnal dibuat untuk tujuan
dokumentasi dan rujukan semula. Proses tindakan dan kesannya dalam konteks
situasi perlu dibuat pemerhatian secara individu atau kelompok. Guru perlu
menggunakan lebih daripada satu cara mengumpulkan data untuk membolehkan dibuat
triangulasi. Triangulasi merupakan kekuatan untuk memperolehi data dalam
sesuatu kajian.
5.5.2 Grundy dan Kemmis (1981)
· Membuat kajian ke atas satu amalan sosial yang
dilihat sebagai satu tindakan
strategik yang boleh diperbaiki.
· Mengikut satu kitaran pusingan yang terdiri
daripada urutan aktiviti
merancang, bertindak, memerhati dan merefleks.
·
Dilaksanakan
oleh orang yang bertanggungjawab ke atas setiap aktiviti
tersebut
dan beransur-ansur melibatkan subjek-subjek kajian tanpa hilang
kawalan
ke atas proses penyelidikan.
5.5.3 Henry
dan Henry (1982)
·
Berbentuk
kolaboratif di antara guru dengan guru, guru dengan pelajar atau guru dengan
ibu bapa
·
Berbentuk kitaran aktiviti - merancang,
bertindak, memantau dan merefleks serta menjana pusingan yang berikutnya (lebih
daripada satu pusingan – Elliot (1991) berkata sekurang-kurangnya 3 pusingan
atau satu tahun pengkajian
·
Menyumbang
ke atas memajukan proses pengajaran pembelajaran
5.5.4 Model John Elliott
John Elliott telah mengemukakan satu model
seperti berikut:
·
Mengenal
pasti idea umum
·
Mencari
atau mendapatkan persetujuan
·
Peninjauan
(reconnaissance) iaitu meneliti amalan dengan lebih terperin
Kitaran Tindakan 1
·
Perancangan
umum
·
Memantau
pelaksanaan kesan pelaksanaan tersebut
·
Peninjauan
(meneliti pelaksanaan dan kesannya)
Kitaran Tindakan 2
·
Menyemak
semula perancangan
·
Memantau
pelaksanaan dan kesannya
·
Peninjauan
(meneliti pelaksanaan dan kesannya)
5.5.4.1 Model John Elliot
digambarkan seperti gambar rajah di bawah
Kitaran pertama
“Reconnaissance”
Kenalpasti
dan analisis data
|
Kenalpasti
idea permulaan
|
Pelan
Umum
|
|
|
|
Melaksana
Pelan
Tindakan 1
|
Memantau pelaksanaan dan kesan
|
(Menerangkan sebarang kegagalan untuk Pelaksanaan & Kesan) |
Pengkajian
semula idea umum
|
Pelan
Diubahsuai
|
|
Langkah
Tindakan 2
|
Langkah
Tindakan 3
|
Memantau
Pelaksanaan
|
(Menerangkan
sebarang kegagalan untuk Pelaksanaan & Kesan)
|
Melaksana
Pelan Tindakan 1
|
Ke
Kitaran ketiga
|
Model
Penyelidikan Tindakan John Elliot (dalam Ebbutt, 1985)
|
5.5.5 Model Dave Ebutt
|
Perancangan
umum yang diubahsuai
|
Tinjauan
|
Perancangan umum yang diubahsuai
|
TINDAKAN
2
|
Dan
seterusnya
|
Perancangan
keseluruhan
|
TINDAKAN
1
|
Tinjauan
|
Sama
ada
|
TINDAKAN
2
|
Dan
seterusnya
|
Semakan
semula
Perancangan
|
atau
|
Tinjauan
|
Perancangan
|
Dan
seterusnya
|
Semakan
semula
Perancangan
keseluruhan
|
TINDAKAN
2
|
|
Penyelidikan
Tindakan menurut Ebbutt (dalam Hopkins, 1985)
|
Model
Ebbutt bermula dengan idea umum sebagai langkah pertama. Idea umum itu dibuat
tinjauan literatur untuk menghasilkan untuk menghasilkan persoalan kajian.
Perancangan keseluruhan dibuat dan diikuti dengan persoalan kajian. Tinjauan
dan pemantauan dibuat untuk seterusnya diambil tindakan kedua atau semakan
dibuat semula untuk kembali ke langkah perancangan keseluruhan. Pilihan ketiga
boleh dibuat dengan mengubah perancangan dan kembali kepada idea umum. Proses
akan berulang untuk tindakan selanjutnya.
5.5.6 Model
Jack Whitehead
- Whitehead (1989) telah
merumuskan kitaran refleksi tindakan menggunakan penyataan-penyataan
seperti berikut:
- Amalan apakah
yang perlu saya berikan perhatian/apakah yang ingin saya perbaiki
- Apakah yang akan
saya lakukan mengenainya?
- Data apakah yang
saya perlukan untuk membolehkan saya membuat justifikasi ke atas keberkesanan
amalan?
- Bertindak dan
mengumpul data
- Penilaian
keberkesanan
- Modifikasi amalan
yang diberikan perhatian, idea dan tindakan
- Menyerahkan
penerangan dan penjelasan tentang “Bagaimana saya perbaiki amalan saya”
yang dibuat kepada sekumpulan manusia yang akan mengesahkannya
5.5.7 Model Jean McNiff (1988)
Seperti Whitehead, McNiff
mengambil langkah-langkah asas proses penyelidikan tindakan seperti yang
dinyatakan dalam penulisannya bersama Lomax dan Whitehead, 1996 sebagai
berikut:
- Melihat semula amalan semasa
- Mengenalpasti aspek yang
ingin dikaji
- Membayangkan langkah-langkah
maju ke hadapan
- Mencuba langkah-langkah
tersebut
- Ambil perhatian apa yang
berlaku
- Membuat modifikasi amalan dan
terus mencubanya (cuba lagi dengan yang lain sekiranya cara baru itu tidak
memberikan kesan positif)
- Memantau apa yang dilakukan
- Melihat semula dan membuat
penilaian ke atas tindakan atau amalan yang telah dimodifikasi
- Dan seterusnya masuk ke
lingkaran kedua
Menurut
McNiff lagi, terdapat dua proses yang berlaku iaitu tindakan sistematik
penyelidik semasa melalui langkah-langkah di atas dan proses pembelajaran.
Tindakan merangkumi proses pembelajaran yang berlaku dan pembelajaran itu pula
diperolehi melalui amalan refleksi ke atas tindakan tersebut. Oleh itu, semasa
membuat laporan, kedua-dua proses itu perlu dilaporkan.
Langkah-langkah
di atas, telah dirumuskan oleh McNiff (2001) dalam modelnya seperti berikut:
- Mengenalpasti bidang amalan
yang ingin dibuat penyelidikan
- Membayangkan langkah/jalan
penyelesaian (solution)
- Melaksanakan langkah-langkah
penyelesaian
- Menilai penyelesaian yang
dibuat
- Mengubah amalan berdasarkan
maklumat penilaian
Kitaran
penyelidikan tindakan ini akan membentuk kitaran kedua dan seterusnya apabila
bidang atau masalah baru mula ditemui pada masa yang sama. Pilin atau kitaran
seterusnya terbentuk untuk membolehkan penyelidik mengambil langkah-langkah
penyelesaian yang baru. Proses ini digambarkan dengan gambar rajah di bawah:
Model
Jean McNiff
|
5.5.8
Model Kurt Lewin
Lewin
(1946) menjelaskan bahawa sesebuah penyelidikan perlu diikuti dengan tindakan
sosial. Beliau mengemukakan satu model pilin dan setiap pilin atau kitaran itu
mengandungi lagkah-langkah perancangan, tindakan dan peninjauan atau pencarian
fakta mengenai kesan atau keputusan sesuatu tindakan itu (Lewin, 1948). Kitaran
tersebut dapat dilihat melalui gambar rajah di bawah:
Mengenalpasti
idea umum atau idea awal
|
Merancang
|
Menilai
|
Tinjauan
atau pencarian fakta
|
Mengambil
langkah tindakan pertama
|
Pembetulan
perancangan
|
Model
Kurt Lewin (1948)
|
Mengambil
langkah tindakan kedua
|
Menurut
Lewin, langkah pertama ini meneliti dan mengenalpasti sesuatu idea atau amalan.
Ini diikuti dengan pencarian fakta berkaitan dengan situasi yang diperlukan.
Sekiranya langkah awal ini dapat dilakukan, perancangan keseluruhan akan dibuat
dan keputusannya akan dianggap sebagai langkah pertama sesuatu tindakan.
Langkah
seterusnya mengandungi langkah-langkah perancangan, pelaksanaan dan tinjauan
atau pencarian fakta dengan tujuan untuk dibuat penilaian ke atas keputusan
langkah kedua ini. Seterusnya, asas untuk langkah ketiga dibuat yang mungkin
melibatkan pembetulan, penambahbaikan atau modifikasi rancangan keseluruhan
tadi.
1. Huraikan
definisi, konsep dan kepentingan penyelidikan tindakan
2.
Bagaimana Menganalisis ciri-
ciri penyelidikan tindakan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan