14.2 Pengenalan Penulisan
Laporan Penyelidikan Tindakan
Penulisan laporan
penyelidikan tindakan mengambil kira beberapa aspek dan bahagian yang penting
untuk memastikan hasil laporan mengikut standard yang telah diiktiraf oleh
semua. Penulisan tersebut perlu
merangkumi perkara-perkara yang dinyatakan dalam kerangka konsep di atas.
Huraian penulisan dijelaskan secara ringkas dibawah ini.
14.2.1 Konteks/Latar
Belakang Kajian
Dalam kajian tindakan, penyelidik hendaklah menjelaskan konteks atau
latar belakang kajian sama ada kajian dibuat dalam konteks bilik darjah,
sekolah, amalan pedagogi atau dalam konteks-konteks lain yang lebih luas.
14.2.2 Tinjauan
Literatur
Tinjauan literatur menggunakan sumber-sumber yang boleh didapati seperti
perpustakaan, teks, jurnal, laporan tesis dan penyelidikan, akhbar dan
lain-lain lagi. Penulisan tinjauan literature hendaklah mengikut gaya dan
format American Psychology Association (APA) atau format tertentu yang telah
ditetapkan.
11.4.3 Fokus/Aspek Amalan bagi Penambahbaikan
Fokus kajian hendaklah ditulis dengan jelas berdasarkan tumpuan masalah.
Dalam menulis focus kajian, sampel dan pemilihan sampel perlu dinyatakan.
Contohnya:
Kajian ini berfokus kepada murid yang amat
lemah dalam bacaan tulisan jawi walaupun perkataan suku kata terbuka-terbuka.
14.2.4 Pelan Tindakan
Penyelidik hendaklah menjelaskan tentang proses penyelidikan yang telah
dijalankan. Proses ini melibatkan strategi yang dilaksanakan mengikut masalah
yang dikaji. Contohnya menjelaskan cara pelaksanaan kajian terhadap murid yang
tidak dapat membezakan alif lam qamariah dan alif lam syamsiah dalam bacaan
al-Quran.
14.2.5 Pelaksanaan
Pelan Tindakan
Penyelidik perlu menjelaskan kesemua langkah-langkah tindakan yang telah
diambil berkaitan persoalan yang dikaji, termasuk langkah-langkah awal seperti
refleksi awal dan mendapatkan tinjauan literatur mengikut tarikh-tarikh pelaksanaannya.
Masukkan juga langkah-langkah pelaksanaan tentang tindakan semasa seperti
pentadbiran instrumen kajian, pengumpulan dan analisis data, menjalankan
tinjauan serta tindakan rawatan atau campurtangan yang dilakukan ke atas sampel
untuk melaksanakan tindakan. Jelaskan kaedah dan jenis data yang dikumpulkan
(Akhiar dan Shamsina, 2012).
14.2.6 Pengumpulan
Data
Penyelidik perlu menjelaskan secara terperinci strategi dan teknik yang
digunakan untuk mengumpul data. Contohnya, pemerhatian, temu bual, senarai
semak, soal selidik atau eksperimen. Kesesuaian strategi dan teknik bergantung
kepada tujuan, situasi dan kemahiran penyelidik. Sebaiknya tiga teknik
pengumpulan data digunakan untuk tujuan triangulasi (Akhiar dan Shamsina,
2012).
14.2.7 Analisis
dan Huraian Data
Dalam bahagian ini, bentangkan tentang penemuan baru yang utama dan
diikuti dengan penemuan-penemuan yang lain. Jelaskan sama ada hipotesis telah
dipenuhi atau dapatan tidak menyokong hipotesis. Nyatakan bagaimana data yang
diperolehi akan dianalisis dan dibuat interpretasi. Adakah perisian SPSS atau
Nvivo digunakan? Penganalisisan data bergantung kepada penyelidikan sama ada
kualitatif atau kuantitatif. Semua perkara yang dinyatakan tersebut perlu
dijelaskan secara terperinci (Akhiar dan Shamsina, 2012).
14.2.8 Refleksi
dan Implikasi
Di dalam ruangan ini, nyatakan secara terperinci bagaimana refleksi
dibuat untuk memperbaiki amalan sendiri atau untuk meningkatkan
profesionalisme. Nyatakan juga langkah-langkah seterusnya yang akan diambil
sekiranya lanjutan kajian perlu dibuat atau sesuatu perubahan perlu dilakukan
(Akhiar dan Shamsina, 2012).
14.2.9 Pelan
bagi Tindakan Susulan
Penyelidik perlu menyatakan dengan jelas pelan tindakan susulan yang boleh
dilaksanakan oleh diri sendiri atau penyelidik-penyelidik lain. Pelan bagi
tindakan susulan adalah berdasarkan dapatan yang diperolehi atau
perkara-perkara yang masih perlu dibuat penambahbaikan atau yang masih belum
dikaji tetapi mempunyai hubungkait dengan kajian semasa.
14.2.10 Sumber Rujukan: American Psychological
Association (APA)
Setiap rujukan yang digunakan hendaklah ditulis mengikut format APA.
Sesetengah kajian menggunakan format rujukan tertentu yang telah ditetapkan.
14.2.11 Rumusan
Secara keseluruhannya terdapat 10 bahagian yang perlu diberi perhatian
untuk menjamin kualiti laporan kajian. Para pelajar perlu mendedahkan diri
dengan melaksanakan kajian dan membuat penulisan mengikut standard yang telah
ditetapkan.
Aktiviti 11 – Perbincangan
·
Nyatakan strategi yang boleh
digunakan dalam pengumpulan data kajian tindakan.
·
Dapatkan beberapa naskah
buku dan tuliskan kandungan yang dirujuk yang menunjukkan cara anda mencatat
sumber rujukan.
·
Secara individu, anda
dikehendaki menghantar fail dalam bentuk slaid kepada pensyarah anda tentang
elemen-elemen yang perlu ada dalam penulisan kajian tindakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan