1.2 Tujuan Penyelidikan dalam Pendidikan
Penyelidikan tindakan mempunyai tiga tujuan:
1.3 Ciri-ciri Penyelidikan Dalam Pendidikan
1.4 Pendekatan Penyelidikan dalam Pendidikan
1.4.1 Pendekatan ‘positivist’ (kuantitatif)
Positivism
atau dikenali dengan “analitik empirikal” merupakan satu falsafah yang
berpegang kepada ilmu pengetahuan tulen atau autentik yang di dasarkan kepada
pengalaman sebenar sahaja. Spekulasi metafezikal tidak boleh diambil kira. Falsafah
ini menjadi pegangan mazhab behaviorisme yang hanya mengambil kira tentang
tingkahlaku yang boleh dilihat sahaja. (Akhiar Pardi dan Shamsina Shamsudin.
2012)
Penyelidikan
kuantitatif merupakan satu kajian saintifik yang sistematik berkenaan sifat-sifat
kuantitatif dan fenomena serta hubungan antara keduanya menggunakan hipotesis
atau teori. Tujuan penyelidikan kuantitatif adalah untuk membina dan
menggunakan model Matematik, teori dan hipotesis berkaitan serta bersesuaian
dengan fenomena semula jadi.
Data
dikumpulkan dan dibuat analisis untuk menjelaskan, menjangka dan mengawal
fenomena yang menjadi perhatian. Seterusnya keadaan semasa akan
diperjelaskan, diselidiki perhubungan fenomena dengan data kuantitatif serta
dikaji punca dan kesannya terhadap pendidikan.
Ciri-ciri penyelidikan kuantitatif
a.
Data yang diperolehi akan dinilai
menggunakan analisis statistic yang di wakili
menggunakan nombor.
b.
Bertujuan menguji hipotesis menggunakan prosedur secara formal
c.
Penggunaan kawalan untuk
meminimumkan kesan faktor-faktor yang
mungkin
mengganggu dapatan kajian.
d.
Menggunakan bilangan subjek yang
ramai.
e.
Kajian yang objektif.
f.
Menggunakan ujian pensil dan
kertas soal selidik dan lain-lain
g.
Menggunakan pendekatan deduktif.
1.4.2
Pendekatan interpretif (kualitatif)
Penyelidikan
kualitatif merupakan suatu kaedah inkuiri dalam pelbagai
disiplin akademik, secara tradisi
dalam sains sosial, termasuk kajian pemasaran. Ia bermula dalam bidang sains
sosial dan tingkahlaku : sosiologi, antropologi dan psikologi. Tujuan
penyelidikan kualitatif adalah untuk mengumpul pemahaman yang mendalam
tentang tingkahlaku manusia dan sebab-sebab yang menjadi punca tingkahlaku
tersebut.
Kaedah kualitatif mengkaji mengapa dan
bagaimana keputusan dibuat, bukan sekadar apa, bagaimana dan bila.
Penyelidikan kualitatif digunakan
untuk mendapatkan celik akal mengenai sikap manusia, persepsi,
tingkahlaku, system nilai, sikap ambil berat, motivasi, aspirasi, budaya dan
gaya hidup. (Akhiar Pardi dan Shamsina Shamsudin. 2012)
Ciri-ciri penyelidikan kualitatif
a.
Tujuan: mencari kefahaman tentang
interpetasi manusia mengenai fenomena.
b.
Dunia sebenar dilihat bersifat
dinamik yang berubah mengikut persepsi manusia.
c.
Kawalan nilai: nilai dilihat
mempunyai kesan dan seharusnya difahami dan diambil
kira semasa mengendalikan dan melaporkan
kajian.
d.
Fokus secara holistik: gambaran
secara keseluruhan dicari.
e.
Orentasi penemuan: teori dan
hipotesis terbina daripada data yang dikumpul.
f.
Data subjektif: data merupakan
persepsi manusia dalam persekitaran di
mana
mereka berada.
g.
Instrumentasi : manusia merupakan
alat utama untuk mendapatkan maklumat.
h.
Analisis dibuat secara induktif.
1.5 Etika dalam Penyelidikan dalam Pendidikan
Etika
dalam penyelidikan dalam pendidikan adalah perkara yang berkaitan dengan
perlakuan penyelidik serta bagaimana penyelidik mengaitkan atau melayan
sampel semasa penyelidikan dibuat. Ia adalah berkaitan dengan norma serta
standard piawai berperlakuan dan bertingkahlaku yang perlu dipatuhi oleh
penyelidik.
1.5.1 Aspek-aspek penting dalam etika
penyelidikan
Terdapat
tiga aspek penting dalam etika penyelidikan;
a.
Menjalankan kerja professional
mereka dengan nilai jujur serta ikhlas, dan dengan
cara demikian tidak akan membahayakan
penyelidikan akan datang.
b.
Menghormati hak-hak dan maruah
kesemua mereka yang terlibat atau menerima
kesan dari penyelidikan mereka
c.
Memastikan seboleh mungkin menjaga
kebajikan secara fizikal, sosial dan
psikologikal yang mengambil bahagian dalam
penyelidikan atau mereka yang akan
menerima kesannya
1.5.2 Kod etika
Penyelidik
perlu menghormati hak peribadi peserta penyelidikan. Penyelidik perlu membina hubungan dengan
seorang atau kumpulan sebelum mereka menyertai penyelidikan. Antara kod etika
adalah :
a.
Kejujuran professional
penyelidikan.
b.
Menghormati hak dan maruah peserta
dan dapatkan persetujuan percuma.
c.
menghargai masa dan usaha mereka.
d.
perundingan bersama komuniti yang
terlibat
e.
pastikan peserta sentiasa mendapat
makluman
f.
menamatkan perhubungan dengan cara
yang baik setelah kajian selesai.
g.
Privasi
Rumusan
Bab ini telah
menjelaskan tentang latar belakang umum penyelidikan bermula dengan sejarah
berkaitan yang menunjukkan terdapat peningkatan dan kemerosotan dalam
penyelidikan. Begitu juga terdapat pengertian-pengertian yang hampir sama
maknanya yang diberikan oleh tokoh-tokoh penyelidikan. Pendekatan utama dalam
penyelidikan yang telah dibincangkan adalah pendekatan kualitatif dan
kuantitatif yang setiap daripadanya memerlukan etika tertentu yang mesti
dipatuhi oleh penyelidik.
Tutorial
|
|
Pastikah ada sinar yang menanti. Tinggalkan semua detik hitam semalam menjadi kenangan. Esok kembali menagih kasih dari seorang guru. Terima lah cikgu, diri ini yang tidak diminta dilahirkan begini..
Isnin, 2 Januari 2017
TAJUK 1 : PENGENALAN KEPADA KAEDAH PENYELIDIKAN DALAM PENDIDIKAN
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Labels
- 21st Century (1)
- CABARAN GURU PENDIDIKAN KHAS (3)
- DISLEKSIA (4)
- GEMALAI KENCANA (8)
- INILAH DUNIA (1)
- Jom Kita Bincang (1)
- K 15 (5)
- KEJAYAAN INSAN PENDIDIKAN KHAS (1)
- KEMAHIRAN BERFIKIR (1)
- NOTA KULIAH (2)
- PENDIDIKAN INKLUSIF (2)
- PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PEND. KHAS (1)
- PENYELIDIKAN TINDAKAN 1 (15)
- PPG (3)
- PRAKTIKUM (1)
Blog Archive
-
▼
2017
(17)
-
▼
Januari
(16)
- KERJA KURSUS N1 DAN P2 UNTUK SEM 1. 2017
- KERJA KURSUS N1 DAN P2
- TAJUK 14 : PENULISAN LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN
- TAJUK 13 : MENGHURAI DATA PENYELIDIKAN TINDAKAN
- TAJUK 11 & 12 : PENYELIDIKAN TINDAKAN: ANALISIS DA...
- TAJUK 10 : PENYELIDIKAN TINDAKAN: PERTIMBANGAN SEM...
- TAJUK 9 : PENYELIDIKAN TINDAKAN: ALAT/ INSTRUMEN P...
- TAJUK 8 : PENYELIDIKAN TINDAKAN: KAEDAH PENGUMPULA...
- TAJUK 7 : PENYELIDIKAN TINDAKAN: RANCANGAN DAN CAD...
- TAJUK 6 : PENYELIDIKAN TINDAKAN: PROSES
- TAJUK 5 : PENYELIDIKAN TINDAKAN: KONSEP DAN MODEL
- TAJUK 4 : PROSEDUR PENYELIDIKAN PENDIDIKAN
- TAJUK 3 : PENGENALAN KEPADA PELBAGAI JENIS REKA BE...
- TAJUK 1 : PENGENALAN KEPADA KAEDAH PENYELIDIKAN DA...
- TAJUK 2 : JENIS PENYELIDIKAN DAN PENGENALAN KEPADA...
- Semester 1 2017
-
▼
Januari
(16)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan