1. Data Kualitatif
Pengkaji kualitatif menganalisis data dengan
menggunakan Iangkah-Iangkah berikut:
i.
Menyedia dan
menyusun data untuk dianalisis.
ii.
Menghurai
dan membina tema daripada data.
iii.
Melaporkan
dapatan kajian.
iv.
Menafsirkan
(interpreting) dapatan kajian.
v.
Mengesahkan
ketepatan dan kebolehpercayaan dapatan kajian.
Creswell (2002: 258) meringkaskan tatacara am
penganalisisan data kualitatif seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 5.5.
Mengikut tatacara ini, selepas pengkaji mengutip data, dia perlu menyediakan
data untuk diananlisis dengan menulis semula (transcribing) nota lapangan
(field notes) dalam bahasa biasa, iaitu "membersihkan" nota lapangan
supaya ia mudah difahami. Langkah kedua ialah membaca semua data ini untuk
mendapatkan gambaran umum daripadanya. Seterusnya, data yang banyak ini perlu
diberikan kod tertentu supaya ia mudah dirujuk semasa membuat analisis atau
menulis taporan. Kod ini diberi dengan mencari bahagian-bahagian (segments)
dalam teks dan memberikan kod tertentu kepadanya.
Analisis melibatkan proses menyusun data.
Anda perlu menyusun data asal yang dikutip dalam bentuk, kategori dan unit
deskriptif asas. Tanpa mengambil kira kaedah yang anda gunakan untuk mengutip
data, lima (5) langkah berikut perlu diikuti dalam penganalisisan data:
(i)
Tahap
pra-analisis;
a. Semua nota lapangan dibaca, disemak, ditingkat dan
lengkapkan.
b. Semua nota dilabelkan menurut jenis. Semua nota disusun
menurut urutan tertentu.
c. Data direkod seperti yang dikehendaki.
d. Sediakan dua fotokopi semua nota termasuk yang asal.
e. Mengkod dan mengkod semula respons terbuka dan data yang
didokumenkan.
f. Data komputer dimasukkan dalam sesuatu folder.
g. Mula mengambil nota tema dan bentuk yang wujud.
h. Pastikan data mudah diakses
(ii)
Tahap
kemasan data;
a. Pada tahap kemasan data (data reduction),
b. data ditranskripsikan dalam "word processing“ atau
dalam format analisis tekstual menggunakan komputer.
c. Data yang telah ditranskripsikan dipermudahkan dan
bersifat terfokus.
(iii)
Tahap
pamiran data ;
a. Data dipamirkan dalam bentuk jadual, lembaran tanda
(tally) dan rumusan.
b. Data yang dipamer perlu menjelaskan analisis atau
tindakan tambahan yang perlu dibuat.
(iv)
Tahap
verifikasi data;
a. Triangulasi data digunakan untuk verifikasi pelbagai
tindakan analitik yang diambil untuk mencapai kesimpulan.
b. Semua prosedur yang membawa kepada kesimpulan dinyatakan
dengan tepat.
c. Proses dokumentasi semua proses penyelidikan dinyatakan
dengan tepat.
(v)
Tahap
dapatan (termasuk interpretasi).
a. Penyemakan dan interpretasi dapatan
b. Interpretasi melibatkna memberi makna dan signifikan
kepada analisis.
c. Ia melibatkan penerangan dan penetapan bentuk
diskriptif dan penentuan hubungan sesam bentuk.
d. Melihat semula aktiviti bermakna semasa melakukan
interpretasi dan disiminasi
(vi)
Interpretasi
a. Interpretasi bebas daripada pilih kasih (bias) anda
b. Interpretasi berdasarkan teori
c. Interpretasi berdasarkan maklumat
d. Interpretasi tertakluk kepada prinsip etika yang ketat
2. Analisis Data
Kuantitatif
Biasanya alat kajian kuantitatif akan menghasilkan data
yang besar saiznya. Sebagai pengkaji, anda bertanggungjawab untuk mengolah data
itu kepada format yang sesuai dengan kaedah analisis data dan boleh ditafsir
kemudiannya. Berikut adalah dua proses dalam menganaliss data:
(a) Memproses data dari borang soal selidik
(b) Memproses data dari inventori
Anda perlu mengolah data kepada kategori, peratus, min
dan sisihan piawai. Berikut adalah Iangkah-Iangkah dalam analisis data:
i.
Fasa
pra-analisis
segala penjelasan tentang variabel kajian hendaklah
dibaca dan difahami, dikemaskini, dan disempurnakan. Anda mesti yakin yang
pemboleh ubah penting/utama dilabel dengan betul mengikut jenis atau kategori.
Mereka hendaklah disusun tertib mengikut keperluan teori analisis.
Seperti yang dinyatakan dalam topik lepas,
data dikutip dan dikemaskan melalui prosidur berikut:
(a) Surat memohon kebenaran membuat kajian
hendaklah dihantar kepada pentadbir sekolah berserta dengan surat kebenaran
daripada Kementerian Pelajaran.
(b) Selepas mendapat kebenaran dari pengetua,
satu temu janji hendak dibuat dengan guru kelas untuk membincang jadual waktu
bagi anda melakukan kajian. Maklumat latar belakang kelas juga perlu diketahui
sebelum memulakan kajian.
(c) Apabila sampel telah dikenal pasti,
borang soal-selidik/inventori diedarkan dan meminta mereka yang berkenaan
mengisikannya.
(d) Sebelum analisis dibuat, data mentah yang
diperoleh itu hendaklah diproses terlebih dahulu untuk mendapatkan latar
belakang subjek kajian, misalnya, peratus pelajar mengikut jantina, tahap
sosioekonomi ibu baps, jumlah gaji dan lokasi sekolah.
(e) Data daripada alat kajian, seperti
soal-selidik/inventori, perlu diubah kepada skor variabel-variabel kajian. Ini
biasanya dibuat dengan menggunakan pengiraan, seperti mengira jumlah atau min
item-item tertentu untuk mengira skor bagi variabel "sikap". Jika
nilai skor diperoleh secara manual, maka semakan ketepatan harus dilakukan.
(f) Selepas semua maklumat tentang latar
belakang subjek kajian dan semua skor variabel kajian diperoleh, pengkaji boleh
mula menganalisis data kajian untuk menjawab soalan-soalan dan/atau
hipotesis-hipotesis kajian.
ii.
Fasa
pengurangan saiz data
Selalunya, penyelidik cuba menerangkan
sesuatu taburan data dengan hanya menggunakan beberapa sukatan penting seperti
berikut:
(i) Sukatan kecenderungan memusat: Min, mod,
median, kuartil, desil dan persentil, dan lain-lain.
(ii) Sukatan serakan: Julat, julat antara
kuartil, sisihan piawai, varians, pekali variasi, dan lain-lain.
iii.
Fasa paparan
data
iv.
Fasa
pengesahan data
v.
Fasa dapatan
Rajah : Analisis Data Kajian Kuantitatif
Rajah : Reka bentuk Kajian Kuantitatif
Latihan
Senaraikan bahan dan sumber rujukan rujukan yang anda
gunakan untuk mengkaji tentang analisis data.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan