4.4
Prosedur Penyelidikan pendidikan
Penyelidikan
pendidikan dijalankan mengikut
cara yang hampir sama dengan proses penyelidikan yang saintifik menggunakan
langkah-langkah yang sistematik dari pembentukan permasalahan kajian kepada
pengumpulan data hinggalah menghasilkan satu laporan kajian yang berdasarkan
pada analisis kajian yang bertepatan dengan data yang diperolehi.
4.4.1
Menyatakan masalah kajian
a) Pengenalan
Dalam bahagian ini anda akan memperkenalkan masalah
kajian dengan sedikit elaborasi tentang fokus utamanya, pemboleh ubah yang
terlibat dan tujuan kajian. Anda juga harus mengetengahkan beberapa kajian yang
signifikan dalam bidang kajian yang anda pilih. Ia sepatutnya ditulis sepanjang
lebih kurang 200 perkataan.
b) Latar Belakang Masalah
Kajian
Dalam bahagian ini, anda perlu huraikan masalah kajian
yang telah anda kenal pasti dan terangkan kenapa perlunya kajian ini
dibuat. Anda juga harus melakarkan keadaan semasa atau isu-isu yang perlu
ditangani, dan terangkan bagaimana kajian anda akan menghasilkan penyelesaian
yang diperlukan atau menjelaskan masalah-masalah yang ada. Di sini anda juga
boleh menjelaskan literatur yang berkaitan dengan kajian anda dan yang
menghasilkan penemuan yang signifikan.
c) Pernyataan Masalah
Pernyataan masalah boleh ditulis sebagai tujuan am kajian
atau dalam bentuk persoalan kajian. Pada amnya kenyataan ini amat spesifik dan
mengandungi variable kajian. Sekiranya anda menggunakan hipotesis, sebagaimana
lazimnya dalam kajian kuantitatif, ia juga perlu anda nyatakan. Berikut adalah
contoh-contoh pernyataan masalah kajian dalam bentuk soalan.
(i) Apakah keperluan
profesional sesuatu kumpulan guru Pendidikan Islam tertentu?
(ii) Apakah
mereka memerlukan kursus pedagogikal, Pemantapan Ilmu Wahyu, kandungan Pendidikan
Islam, pengendalian kelas atau mana-mana kursus lain?
(iii) Adakah kursus-kursus profesional
perlu dibezakan untuk guru-guru berdasarkan kadar gaji bulanan?
(iv) Adakah murid-murid yang
mengikuti Kelas Fardhu Ain mempunyai keupayaan
kemahiran
bacaan, pergerakan dan penghayatan solat lebih baik daripada murid-murid
yang
tidak mengikuti Kelas Fardhu Ain?
4.4.2
Menetapkan objektif kajian
Pernyataan tujuan spesifik kajian yang disenaraikan
sebelum susuatu kajian dijalankan. Penyenaraian tujuan spesifik kajian
ini amat mustahak kepada pengkaji sebab ia membolehkan pengkaji mengutip data
yang sesuai dan jenis alat yang perlu digunakan. Untuk membina item soal
selidik, anda perlu merujuk kepada objektif kajian anda. Dalam konteks yang
sama, semasa menjalankan pemerhatian, temuduga dan analisis dokumen, anda juga
dipandu oleh objektif tersebut.
Berikut adalah contoh objektif kajian tentang
seorang guru cemerlang.
Objektif kajian adalah:
- Mengenal pasti pendekatan guru dalam pengajaran Pendidikan
Islam, termasuk strategi pengajaran dan kaedah serta teknik yang digunakan
- Mengenal pasti strategi yang digunakan guru dalam bilik
j-QAF
- Memberi penerangan tentang kemahiran bacaan,
pergerakan dan penghayatan solat yang disampaikan dan cara bagaimana ia
disampaikan, implisit atau eksplisit.
- Mendapatkan persepsi murid tentang personaliti guru
dan hubungan guru dengan murid.
- Mendapatkan kadar prestasi pengajaran guru daripada
perspektif pemerhati dan murid.
4.4.3 Membentuk soalan kajian
Soalan dan objektif kajian berhubung rapat antara satu
sama lain. Soalan kajian ialah soalan yang dibina berpandukan kepada objektif
kajian. Yang mana jawapan kepada soalan ini membantu pengkaji untk mencapai
objektif dan tujuan kajian.
Di bawah diberikan beberapa contoh soalan kajian.
(a) Apakah strategi
pengajaran, kaedah dan teknik yang digunakan guru cemerlang dalam bilik darjah?
(b) Bagaimana guru mengendalikan pembelajaran
Amali Solat dalam bilik j-QAF?
(c) Apakah kemahiran bacaan, pergerakan
dan penghayatan solat dikendalikan secara
implisit
atau eksplisit?
(d) Adakah persepsi murid
terhadap guru mereka sebagai teman, seorang berautoriti, pemberi informasi atau
seorang waris?
(e) Apakah prestasi guru dalam pengajaran
yang dinilai oleh pendidik dan murid?
4.4.4 Membentuk hipotesis kajian
Hipotesis ialah satu pernyataan yang dijangka
menjadi penyelesaian kepada sesuatu masalah. Ciri-ciri hipotesis adalah
seperti berikut:
- Suatu pernyataan yang diramal mempunyai jawapan yang
bernilai kepada soalan kajian.
- Suatu jangkaan yang mempunyai hubungan antara
beberapa variable atau kesan antara satu variable terhadap variabel lain.
- Hipotesis boleh diuji secara spesifik.
4.4.4.1
Perbezaan antara Hipotesis Kajian dan Hipotesis Statistik
Hipotesis kajian adalah pernyataan tentang
keputusan yang dijangka, sebaliknya hipotesis statistik adalah pernyataan
tentang andaian bahawa tiada hubungan antara pemboleh ubah yang dikaji. Andaian
tiada hubungan ini perlu dibuat sebab sesuatu kaedah statistik yang digunakan
untuk menguji hipotesis perlu mengandaikan “tiada hubungan” antara pemboleh ubah
kajian. Contohnya :
Ho : µ1 = µ2 (hipotesis statistic/nol)
Ha : µ1 ≠ µ2 (hipotesis
kajian/alternatif)
µ1 = min populasi 1
µ2 = min populasi 2
Bagi
mana-mana hipotesis nol /statistic yang dibina, perlu wujud hipotesis
alternatif / kajian, sekiranya hipotesis nol ditolak. Jadi terdapat satu set
hipotesis. Hipotesis nol biasanya ditulis dalam bentuk “tiada perbezaan”
.Selain itu, sesuatu hipotesis tidak boleh diuji sekiranya ukuran pemboleh ubah
bersandar tidak bersifat kuantitatif. Data kualitatif yang tidak menggunakan
ukuran dalam bentuk angka tidak dapat di analisis secara statistik. Jadi hipotesis kajian tidak
perlu dibina, tetapi persoalan kajian perlu dijawab secara deskriptif tanpa
bukti berbentuk angka.
4.4.5 Melakukan tinjauan literatur
John
Creswell (2008) mendefinisikan tinjauan literatur sebagai ringkasan artikel bertulis yang diambil daripada jurnal, buku-buku dan
dokumen-dokumen lain yang memberi gambaran tentang maklumat pada masa lalu dan
kini. Menyusun literatur sesuai dengan topik kajian. Tinjauan literatur juga
sesuai dengan dokumen yang diperlukan oleh suatu penyelidikan.
Tinjauan literatur perlu dibuat untuk
membolehkan penyelidik memperolehi kefahaman yang mendalam berkaitan masalah
kajian. Tinjauan literatur juga boleh memberi maklum kepada penylidik sama ada kajian sudah dilakukan oleh penyelidik terdahulu atau
sebaliknya.
Langkah-langkah
membuat tinjauan literatur:
a.
Kenalpasti kata kunci
b.
Dapatkan sumber literatur yang pelbagai
c.
Menilai secara kritikal
d.
Susun bahan literatur
e.
Tuliskan tinjauan literitur
4.4.6 Merancang reka bentuk kajian
Reka bentuk
kajian ialah rancangan bagaimana sampel kajian dibahagikan kepada
kumpulan-kumpulan, apakah rawatan (jika ada) yang diberikan kepada
kumpulan-kumpulan ini serta apakah data dan bagaimanakah data ini dikutip. Terdapat
8 rekabentuk kajian yang biasa digunakan dalam kajian pendidikan. Bentuk kajian
adalah sama ada kuantitatif, kualitatif atau kadang-kadang gabungan antara
kedua-duanya.
1. Rekabentuk Kajian Kuantitatif
- Eksperimen
- Kuasi-Eksperimen
- Korelasi
- Tinjauan
2. Rekabentuk Kajian Kualitatif
- Teori grounded
- Etnografi
- Naratif
- Kajian Kes
3. Rekabentuk Kajian Gabungan
Kuantitatif & Kualitatif
- Kaedah Bercampur
- Kajian Tindakan
4.4.7 Menentukan Prosedur Persampelan
Langkah
pertama dalam menulis penyelidikan
akademik menyediakan draf cadangan penyelidikan, yang merupakan ringkasan
sistematik atau dokumen yang terdiri daripada lakaran kasar penyelidikan anda
akan menjalankan. Cadangan penyelidikan yang lengkap biasanya mengandungi maklumat tentang masalah penyelidikan, soalan penyelidikan, kajian
literatur, metodologi penyelidikan
dan senarai rujukan.
Mengapa Menulis Cadangan Penyelidikan
Satu cadangan penyelidikan adalah pelan kajian yang terdiri
daripada rangka kerja konsep penyelidikan, tujuan dan objektif penyelidikan,
soalan penyelidikan dan hipotesis, kepentingan penyelidikan
dan batasan, kajian literatur
dan kajian terdahulu serta alat penyelidikan
dan kaedah analisis data.
Penyelidik akan
menjalankan penyelidikan berdasarkan
cadangan ini, dengan hasil akhir menjadi kertas
kertas penyelidikan, disertasi, tesis atau projek. Dengan
penyediaan cadangan penyelidikan penyelidik
akan dapat mengenalpasti masalah isu
dikaji dan menyatakan
satu set soalan yang perlu dijawab
dalam penyelidikan.
Kajian literatur yang
berkaitan kepada masalah penyelidikan
(ini menunjukkan status
pengetahuan akademik dalam bidang),
dan mengenal pasti kawasan-kawasan yang
masih belum diselidiki atau telah tidak ditangani
oleh penyelidik. Menghasilkan hipotesis
(jawapan yang diramalkan
untuk soalan penyelidikan,
jika berkenaan); Membina metodologi penyelidikan
sepadan untuk menguji hipotesis atau menjawab soalan-soalan penyelidikan; Membina reka bentuk penyelidikan dan wajar teknik
pengumpulan data; Mengenalpasti prosedur
data yang sesuai.
4.4.8 Membina Instrumen Kajian
Secara umumnya instrumen kajian ialah apa saja alat, atau
cara atau kaedah untuk memperolehi dan
mengumpul data kajian. Membina instrumen kajian adalah dengan cara mereka / cipta
sendiri oleh pengkaji berdasarkan
soalan-soalan kajian dan membuat ubahsuai daripada instrumen kajian pengakaji
terdahulu dan menggunakan instrumen standard yang sedia ada. Instruman Kajian
Kuantitatif menggunakan borang soal-selidik (BSS), pelbagai jenis ujian dan Senarai semak
Tujuan Kajian & Reka Bentuk Kajian Kuantitatif ialah:
1. Mencipta persepsi, pendapat atau trend masyarakat
terhadap sesuatu isu.
Contoh:
Persepsi murid PISMP terhadap kepentingan kajian…. ( Reka bentuk kajian Jenis Tinjauan ( Survey )
2. Mengkaji keberkesanan rawatan. Contoh: Keberkesenan kaedah
pembelajaran koperatif ( Reka
bentuk kajian jenis Eksprimen) Nota : Persampelan rawak
3. Mengkaji keberkesanan rawatan. Contoh: Keberkesanan kaedah
pembelajaran koperatif (Reka
bentuk kajian jenis Kuasi- Eksperimen) Nota: Persampelan tidak rawak
4. Mengkaji hubungan antara pembolehubah (Reka bentuk
kajian jenis Korelasi ) Contoh:
Hubungan antara
Kaedah Amali Solat dengan penguasaan bacaan dalam solat ….
REKA BENTUK EKSPERIMEN
Ciri-ciri utama:
1. Peserta-peserta dipilih dan diagihkan secara rawak
kepada kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan.
2. Sesuatu intervensi diaplikasikan kepada satu atau
lebih kumpulan.
3. Akibat (outcomes ) diukur pada akhir eksperimen -
boleh menentukan sebab dan akibat dalam kajian.
4. Prosedur direkabentuk supaya menangani ancaman
terhadap kesahan.
5. Statistik digunakan untuk membuat perbandingan
Contoh 1
Tajuk Kajian: Gaya belajar dalam kalangan murid Tahun 6 di
sekolah daerah Kinta Utara.
Latar Belakang Kajian
1. Pencapaian akademik adalah penting untuk hala tuju
dan masa depan murid
2. Murid tidak tahu memilih gaya belajar yang sesuai
dengan diri mereka dan suka mengamalkan gaya pembelajaran pada saat-saat
sebelum peperiksaan bermula.
3. Kajian berbentuk tinjauan yang dijalankan ini adalah
untuk mengkaji gaya pembelajaran yang diamalkan oleh murid-murid Tahun 6 di
sekolah daerah Kinta Utara dan hubungannya dengan pencapaian akademik
berdasarkan empat model / gaya pembelajaran yang diasaskan oleh Dunn dan Dunn
(1978) dalam:-
a) Stimulus Persekitaran
b) Stimulus Emosi
c) Stimulus Fisiologi
d) Stimulus Sosiologi
4. Kajian ini menggunakan soal selidik berskala 4 mata
sebagai instrumen kajian.
4.4.9
Menyatakan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian
Kesahan dan
kebolehpercayaan instrument amat penting
bagi mempertahankan kejituan instrumen daripada terdedah dari kecacatan.
Semakin tinggi nilai kesahan dan kebolehpercayaan maka semakin jitu data-data
yang diperolehi bagi menghasilkan kajian yang baik dan berkualiti.
1. Kesahan Instrumen Soal Selidik (Kuantitatif).
Kesahan
didefinisikan sebagai ketepatan (appropriateness), kebenaran (truthfulness),
bermakna (meaningfulness) dan kebolehgunaan (usefulness) instrumen yang
membolehkan data-data diinferenkan. Kesahan juga bermaksud ; persetujuan antara
dua percubaan untuk mengukur trait yang sama secara maksimum dengan kaedah yang
berlainan. Biasanya bagi instrumen soal selidik, seseorang penyelidik akan
menggunakan teknik Criterion – Related Evidence untuk mengumpulkan bukti
(collecting evidence) terhadap kesahan instrumen melalui sekumpulan pakar rujuk
(expert judgement). Dengan itu penyelidik akan melantik beberapa orang pakar
untuk mengesahkan instrumen kajian.
Kesahan
Instrumen Temu Bual Dan Pemerhatian (Kualitatif)
Bagi kajian penyelidikan yang
menggunakan pendekatan kualitatif melalui temu bual, pemerhatian dan dokumen
dalam usaha pengkaji untuk mengumpulkan sebanyak mungkin maklumat atau data,
penggunaan teknik triangulasi itu sendiri telah dapat memperkukuhkan kesahan
kajian. Penggunaan teknik triangulasi (soal selidik, temu bual dan pemerhatian)
yang digunakan secara serentak dalam sesuatu kajian hendaklah dibuat dalam
bentuk equivalent form (kriteria dan konstruk item yang sama dalam pelbagai
jenis instrumen).
Penggunaan teknik triangulasi
seperti pungutan data-data yang diperoleh melalui sumber dokumen bukan sahaja
boleh menyokong dan menambahkan bukti daripada pelbagai sumber lain, tetapi
juga menolong mengesahkan maklumat yang didapati daripada temu bual dan
pemerhatian. Kesahan dalam kajian berbentuk kualitatif (penggunaan temu bual,
pemerhatian dan dokumen sebagai instrumentasi) tidak hanya tertumpu kepada
hasil kajian tetapi keseluruhan proses penyelidikan.
Bagi seseorang penyelidik yang
menggunakan kaedah survey, maka kesahan dalaman (internal validity) dan kesahan
kriteria (criteria validity) digunakan serentak bagi maksud membuat kesalahan
kepada instrumen temu bual. Kesahan dalaman dilihat daripada aspek manipulatif
kawalan dalam hubungan variabel-variabelnya. Dengan itu, teknik morale ballot
dan cross-checking digunakan kedua-duanya serentak bagi memperkukuhkan nilai
kesahan terhadap data, khususnya dalam temu bual. Atas saranan ini, biasanya
penyelidik akan menggunakan dua orang informan (seorang lelaki dan seorang
wanita) bagi setiap kajian bagi tujuan temu bual.
Manakala kesahan kriteria dalam temu
bual dicapai melalui menemu bual individu yang benar-benar memiliki pengetahuan
dan maklumat terhadap bidang kajian pengkaji. Biasanya bagi tujuan ini pula,
penyelidik akan menemu bual beberapa orang informan dalam lokasi kajian yang
berlainan asalkan sama ciri dan sifatnya. Manakala kesahan dalam pemerhatian
dibuat melalui teknik kesahan konstruk (construct validity) iaitu dengan cara
mengkategorikan peristiwa-peristiwa yang diperhatikan kepada beberapa kelompok
(clusters) bagi variabel yang dikehendaki, kemudian membandingkan pemerhatian
yang lalu dengan pemerhatian sekarang.
Tujuan
penyelidik membuat kesahan instrumen adalah bagi menjamin kesahan item-item
(instrumen) agar bersifat ;
i.
Defensibiliti (dapat dipertahankan – hasil kajiannya tepat dan berguna)
ii.
Accuracy (ketepatan – menjawab persoalan kajian)
iii.
Appropriatetness (kesesuaian – relevan dengan tujuan kajian)
iv.
Meaningfulness (bererti – memberi makna terhadap data melalui skor)
v.
Usefulness (kebolehgunaan – mampu membuat keputusan berhubung dengan apa
yang cuba dicari atau dihasilkan kerana keputusan dari penilaian tersebut boleh
menyediakan maklumat yang bermakna mengenai tajuk dan pembolehubah yang hendak
diukur untuk menginferenkan data kajian).
4.4.12
Menganalisis dan menghurai data
Biasanya alat kajian kuantitatif
akan menghasilkan data yang besar saiznya. Sebagai pengkaji, anda
bertanggungjawab untuk mengolah data itu kepada format yang sesuai dengan
kaedah analisis data dan boleh ditafsir kemudiannya.
Anda perlu mengolah data kepada
kategori, peratus, min dan sisihan piawai. Berikut adalah Iangkah-Iangkah dalam
analisis data:
(a) Fasa
pra-analisis
(b) Fasa
pengurangan saiz data
(c) Fasa
paparan data
(d) Fasa
pengesahan data
(e) Fasa
dapatan
Dalam fasa pra-analisis, segala
penjelasan tentang variabel kajian hendaklah dibaca dan difahami, dikemaskini,
dan disempurnakan. Anda mesti yakin yang pemboleh ubah penting/utama dilabel
dengan betul mengikut jenis atau kategori. Mereka hendaklah disusun tertib
mengikut keperluan teori analisis.
Pemprosesan
Data
Seperti yang dinyatakan dalam topik
lepas, data dikutip dan dikemaskan melalui prosidur berikut:
(a) Surat
memohon kebenaran membuat kajian hendaklah dihantar kepada pentadbir sekolah
berserta dengan surat kebenaran daripada Kementerian Muridan.
(b) Selepas
mendapat kebenaran dari pengetua, satu temu janji hendak dibuat dengan guru
kelas untuk membincang jadual waktu bagi anda melakukan kajian. Maklumat latar
belakang kelas juga perlu diketahui sebelum memulakan kajian.
(c) Apabila
sampel telah dikenal pasti, borang soal-selidik / inventori diedarkan dan
meminta mereka yang berkenaan mengisikannya.
d) Sebelum
analisis dibuat, data mentah yang diperoleh itu hendaklah diproses terlebih dahulu
untuk mendapatkan latar belakang subjek kajian, misalnya, peratus murid
mengikut jantina, tahap sosioekonomi ibu baps, jumlah gaji dan lokasi sekolah.
(e) Data
daripada alat kajian, seperti soal-selidik / inventori, perlu diubah kepada
skor variabel-variabel kajian. Ini biasanya dibuat dengan menggunakan
pengiraan, seperti mengira jumlah atau min item-item tertentu untuk mengira
skor bagi variabel "sikap". Jika nilai skor diperoleh secara manual,
maka semakan ketepatan harus dilakukan.
(f) Selepas
semua maklumat tentang latar belakang subjek kajian dan semua skor variabel
kajian diperoleh, pengkaji boleh mula menganalisis data kajian untuk menjawab
soalan-soalan dan/atau hipotesis-hipotesis kajian.
4.4.13 Membincang
dan melapor hasil kajian
Sekiranya seseorang
itu ingin menulis dengan gaya yang jelas, lebih baik ia mempunyai pemikiran
yang jelas juga; dan sekiranya seseorang itu ingin menulis dengan gaya yang terpuji,
biarlah dirinya sendiri mempunyai pemikiran yang terpuji. (Johann
Wolfgang von Goethe). Dalam membincangkan hasil kajian, kita wajib menyemak
keputusan secara kritikal. Menurut Akhiar dan Shamsina (2011)
kita juga harus menanya beberapa soalan kepada diri kita sendiri
iaitu:
- Adakah kriteria yang telah dipilih menunjukkan
kualiti isi kandungan yang sah? Adakah kita telah meninggalkan mana-mana
kriteria penting atau telah memasukkan kriteria yang tidak berkenaan?
- Sekiranya kita menjalankan rawatan (treatment) dan
membuat perbandingan antara kumpulan atau masa, maka soalan berikut perlu ditanyakan:
Adakah terdapat perbezaan yang signifikan antara
kumpulan, berkaitan isi kandungan sebelum dan selepas rawatan?
Selain tindakan rawatan adakah syarat serupa bagi
setiap kumpulan (contohnya, arahan, tahap keupayaan)?
Adakah perkara lain telah berlaku selain rawatan
yang dirancang, yang boleh mempengaruhi dapatan kajian?
Adakah terdapat perbezaan motivasi antara kumpulan
sebelum atau semasa kajian dijalankan?
Di Institut Pendidikan Guru (IPG), penulisan laporan
penyelidikan akur dengan format/gaya mengikut American Psychological
Association (APA).
Aktiviti perbincangan
- Penyelidikan didefinisikan sebagai pemerolehan fakta-fakta secara
sistematik melalui proses pengumpulan, penganalisisan dan pentafsiran
sesuatu keputusan ( Khalid, 2003). Terangkan 4 sebab mengapa penyelidikan
dijalankan?
- Bagaimanakah cara untuk menyatakan masalah kajian dalam penyelidikan
pendidikan?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan