8.2 Pemerhatian
Pemerhatian
adalah suatu kaedah penyelidikan yang penting. Kaedah itu memerlukan pengkaji
mempunyai latar belakang pengetahuan serta pemahaman situasi yang luas untuk
membuat pemerhatian situasi yang sebenar.
Lazimnya,
pemerhatian melibatkan bukan sahaja aktiviti meneliti situasi atau kejadian
tetapi juga aktiviti berfikir secara original dan kritikal. Ia memerlukan
pengkaji yang mempunyai kecekapan mengesani peristiwa yang signifikan. Maka, ia
adalah satu aktiviti di mana kemahiran tinggi pengkaji sangat diperlukan.
8.2.1. Kebaikan Menjalankan
Pemerhatian
(a) Aspek-aspek sahsiah yang penting biasanya dapat ditentukan dengan
lebih berkesan melalui pemerhatian.
Setiap tingkah laku seseorang secara langsung dibandingkan kajian
melalui soal selidik atau temu bual.
(b) Aspek-aspek fizikal sesebuah
bangunan, seseorang pelajar, atau seseorang guru biasanya dapat dikaji dengan
membuat pemeriksaan, ukuran, taksiran, dan bandingan dengan satu-satu piawai
melalui pemerhatian langsung.
(c) Pemerhatian secara langsung
diperlukan bagi mengkaji aktiviti-aktiviti fizikal seperti permainan, sukan,
dan kerja amali.
(d) Pemerhatian bilik darjah
boleh digunakan oleh penyelidik untuk membuat analisis terhadap keberkesanan
sesuatu pengajaran dan cara memperbaikinya.
8.2.2 Pemerhatian secara
langsung (direct observation)
Pemerhatian
boleh dilakukan tanpa atau dengan bantuan alatan teknikal seperti mencatatkan
nota tentang pergerakan guru dan pelajar ataupun merakamkan pemerhatian dengan
menggunakan alat instrumen seperti borang pemerhatian; alatan electronik
seperti perakam video, kamera atau pita rakaman audio. Bahan sokongan atau
bantuan pemerhatian itu boleh digunakan sebagai sumber yang berguna untuk
menganalisis data selepas pemerhatian. aspek-aspek yang perlu sebelum melakukan
pemerhatian
8.2.3 Tumpuan pemerhatian
Beberapa
persoalan perlu diambil perhatian sebelum melakukan pemerhatian. Antaranya
ialah:
·
Siapakah yang akan membuat pemerhatian?
·
Siapa atau apa yang akan diperhatikan?
·
Di tempat-tempat manakah pemerhatian akan dilaksanakan? (elok adakan
pemerhatian di beberapa tempat dan situasi untuk mendapatkan kepelbagaian
maklumat)
·
Bilakah pemerhatian akan dijalankan? (elok adakan pemerhatian pada
masa-masa yang berlainan untuk mendapatkan kepelbagaian maklumat)
·
Bagaimanakah pemerhatian itu akan dicatatkan atau dirakamkan?
·
Apakah prosedur yang patut diikut untuk memastikan pemerhatian itu boleh
dipercayai (reliable) dan ada keesahan (valid)?
·
Apakah teknik pemerhatian yang paling sesuai untuk keadaan bilik darjah
yang dikaji? (Eloklah data-data penting yang dikutip semasa pemerhatian mesti
dicatat dengan serta merta sekurang-kurangnya dalam bentuk nota)
8.2.4 Panduan Untuk Melaksanakan
Pemerhatian Pengajaran Dalam Kelas.
Terangkan dengan tepat perkara-perkara berikut:
·
Apa yang dikatakan oleh guru atau pelajar?
·
Apa yang dilakukan oleh guru atau pelajar?
·
Apakah tugas-tugas yang diberikan kepada pelajar-pelajar dan muka surat
buku teks yang diguna?
Gunakan
singkatan untuk perkataan yang sentiasa digunakan (contohnya: P untuk pelajar,
G untuk guru).
Dalam kaedah ini, selalunya pemerhati
menggunakan diagram atau borang tertentu. Contohnya pemerhati menyediakan
borang tentang apa yang ingin diperhatikan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran
berlangsung sama ada sikap pelajar, cara dan teknik guru mengajar atau
sebagainya dan borang ini akan ditanda oleh pemerhati itu sendiri semasa tempoh
P & P itu berlangsung.
Selepas pemerhatian, semakan perlu
dilakukan untuk
membetulkan kesilapan yang dibuat atau untuk membuat komen. Nota tambahan nota
dipelukan bagi menyatakan perasaan akan sesuatu peristiwa atau sesuatu idea
baru. Bezakan catatan yang menggambarkan apa yang sebenarnya berlaku dan
tafsiran yang dibuat mengenai sesuatu situasi.
8.3 Dokumen
Dokumen adalah segala bahan tertulis mahupun filem yang sudah tersedia pada tempat tertentu
(Noeng, 2000; Nana, 2005; Sudarwan, 2005). Analisis dokumen digunakan untuk membantu
penyelidik mendapatkan data secara objektif
melalui dokumen serta tidak memerlukan kehadiran informan dan juga dapat memberikan data yang konsisten kerana
segala data diperoleh secara tersurat dan dapat digunakan untuk memperoleh kesahan sesuatu
jawapan yang diperoleh daripada analisis soal selidik (Frankel, 2007). Penggunaan
dokumen dalam penyelidikan adalah mendukung dan menambah bukti daripada
sumber-sumber lain.
Terdapat tiga penggunaan kaedah dokumen dalam penyelidikan:-
a)
Membantu memeriksa data-data yang
telah dikumpulkan
b)
Dapat menambah rincian khas lainya
guna mendukung maklumat daripada
sumber-sumber lain, jika bukti dokumen bertentangan dan bukanya mendukung,
penyelidik mempunyai alasan untuk mengkaji lebih jauh tentang kajian yang
sedang dilaksanakan
c)
Inferensi dapat dibuat dari dokumen-dokumen
(Robert, 1996).
8.4 Temubual
Temubual
adalah satu kaedah kajian yang amat penting kerana ia membantu pengkaji
meneroka dan mendapatkan maklumat kajian secara mendalam.
Seringkala
dalam kajian, ada banyak maklumat yang tidak dapat diperolehi melalui kaedah
pemerhatian, dokumentasi ataupun catatan dairi seseorang. Pengkaji perlu
berhubung melakukan hubungan "face-to-face"
Dalam
Kajian Tindakan, peserta-peserta yang penting ditemubual adalah
1. murid-murid sekolah,
2. guru-guru yang mengajar matapelajaran yang
sama,
3. rakan sejawat yang sesekolah,
4. pihak pentabir sekolah (contohnya: guru
besar, penolong kanan) dan
5. pemerhati yang turut serta dalam kajian.
Mereka
perlu ditemubual untuk mengetahui perasaan dan pendapat serta sikap mereka
terhadap kajian dan tindakan yang diambil. Misalnya, apabila pengkaji ingin
mengetahui perasaan pelajar-pelajar secara mendalam atau meneroka idea mereka,
maka adalah penting pengkaji itu berhubung dengan peserta untuk tujuan soal
jawab; berbual-bual ataupun berbincang.
8.4.1 Kebaikan Menjalankan Temu bual
a.
Sesuai bagi
responden yang tidak boleh membaca atau yang mempunyai kecerdasan yang terhad.
b.
Seseorang
itu biasanya lebih suka bercakap daripada menulis.
c.
Mudah bagi
penyelidik menerangkan tujuan sesuatu soalan untuk mendapat jawapan yang tepat
daripada responden.
d.
Keikhlasan
seseorang responden memberi jawapan dapat dilihat daripada perbincangan
berdepan.
e.
Responden
tidak dapat membetulkan semula jawapan yang telah diberikan terdahulu jika
soalan yang berikutnya boleh mendorong responden mengubahsuai jawapan yang
telah diberikan.
8.4.2 Perancangan untuk Menemu Bual
a.
Tentukan
tujuan dan maklumat yang hendak diperolehi daripada responden.
b.
Sediakan
rangka soalan dengan teratur dan komen-komen yang boleh meransang responden
mengeluarkan maklumat
c.
Tentukan
cara mencatat jawapan yang diberikan.
8.4.3 Perkara yang Dititikberatkan
Semasa membuat Temubual
a.
Mendapatkan
kerjasama daripada kumpulan atau orang perseorangan yang ditemubual. Oleh itu
penyelidik perlu memupuk hubungan baik dengan responden. Ini memerlukan
kemahiran dan kesenian seseorang.
b.
Mengemukakan
soalan-soalan yang menarik dan yang boleh meransang responden member
komen dan penerangan
c.
Alat yang
digunakan merakam jawapan sepatutnya tidak mengalih perhatian responden.
8.4.4 Cara Mencatat Atau Merakam
Jawapan Temu bual
a.
Menggunakan
alat rakaman yang boleh mengekalkan keaslian jawapan responden seperti
memperdengarkan nada suara seseorang samada beremosi atau tidak.
b.
Catatan
jawapan boleh dibuat secara serentak atau selepas temubual dilakukan.
Kedua-dua cara mempunyai kebaikan dan kelemahan. Cara pertama boleh
member catatan yang lengkap tetapi boleh mengganggu responder sementara cara
kedua boleh memberi kesan sebaliknya. Walau apa cara pun,
penyelidik harus membuat berapa latihan.
c.
Penemu
bual mungkin tidak perlu mencatat jawapan-jawapan yang diberikan
oleh responden tetapi membuat penilaian terhadap pendapat mereka. Dalam
hal ini, adalah baik jika penilaian dibuat selepas temubual
dijalankan atau seIepas mendengar semula rakaman yang dibuat.
8.4.5 Jenis-jenis Teknik Temubual
Lazimnya, terdapat dua teknik temubual
iaitu temubual berstruktur dan temubual tidak berstruktur.
i. Teknik Temubual Berstruktur
Temubual berstruktur adalah aktiviti
perbualan dan soaljawab di mana bentuk dan kandungan soalan-soalan yang ingin
ditanya adalah terhad pada sesuatu tajuk atau bidang yang tertentu sahaja.
Misalnya, satu sin soalan yang bertujuan mendapatkan maklumat tentang cara guru
membetulkan kesilapan ejaan pelajar dibentuk atau gubah terlebih dahulu agar
pengkaji dapat menyoal peserta atau respondan secara sistematik.
Contohnya:
·
adakah anda
membetulkan semua kesilapan ejan pelajar
·
adakah anda
pernah mendenda pelajar yang membuat kesilapan ejaan ?
·
jika ada,
apakah denda yang anda gunakan ?
·
siapakah
pelajar yang selalu didenda ?
ii. Teknik Temubual Tidak Berstruktur
Temubual tidak berstruktur merupakan
aktiviti perbualan dan soaljawab yang mementingkan penerokaan idea atau
perasaan lebih daripada mendapatkan fakta-fakta tertentu. Soalan-soalan terbuka
(open-ended questions) dikemukakan dan pelbagai jawapan boleh diperolehi dan
peserta atau respondan.
Contohnya:
·
adakah
apa-apa yang anda hendak beritahu kepada kami
·
apakah
perasaan anda pada masa itu ?
·
mengapa
anda rasa begitu ?
·
apakah
pandangan atau pendapat anda ?
Kelebihan teknik temubual tidak
berstruktur ini adalah is memberi peluang pengkaji meneroka secara mendalam dan
memberi kesempatan kepada peserta mengambil masa berfikir, berbual-bual dan
membuat interpretasi mengenai perasaan dan ideanya sendiri. Adakalanya, peserta
boleh meminta penjelasan dan pengkaji ataupun menyoal pengkaji.
Temubual tidak berstruktur itu lazimnya
diadakan dalam situasi yang tidak formal. Pada masa temubual itu, pengkaji
boleh juga melakukan pemerhatian tentang tingkahlaku peserta dan memberi komen
serta menyoal secara spontan iaitu tidak menggunakan soalan yang telah
disediakan terlebih dahulu.
8.4.6 Cara Merekod Temubual
Semasa mengadakan temubual adalah penting
pengkaji mengambil tindakan merekod dialog atau perbualan melalui cara-cara
tertentu.
Pengkaji boleh menggunakan rakaman audio
kalau pita rakaman itu tidak mengganggu aktiviti atau situasi temubual.
Pengkaji boleh juga mengambil masa membuat
catatan rengkas kata-kata atau jawapan peserta dan jika perlu transkrip
temubual boleh diperolehi kemudian sebagai bahan sokongan kajian temubual yang
lebih teliti. Rekod-rekod mengenai tarikh, situasi dan kandungan soalan dan
jawapan dalam temubual itu eloklah disimpan dalam diari pengkaji.
Boleh
berlaku samada secara individu iaitu pemerhati dengan pelajar atau pun guru
atau secara berkumpulan iaitu terdiri daripada 3 atau 4 orang untuk memudahkan
sesi temubual. Sebaiknya rakaman perbualan dilakukan atau pun boleh hanya
dicatat pada kertas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan