Jumaat, 13 Februari 2009

PERKEMBANGAN MURID-MURID BERMASALAH PEMBELAJARAN

Pertumbuhan dan Perkembangan Kanak-kanak Dari Aspek Jasmani, Mental, Emosi dan Sosial


Pertumbuhan adalah suatu perubahan yang dapat diukur dari suatu tahap ke suatu tahap yang lain dan dari satu jangka masa ke satu jangka masa yang lain.
Perubahan ini dari segi kuantiti seperti ukuran tinggi, berat badan dan luas bidang badan .
Perkembangan pula bermaksud suatu proses di mana murid meneapai kematangan


Merupakan perubahan yang berbentuk kualiti, iaitu sifat perubahan yang tidak dapat diukur secara kuantiti tetapi ternyata perubahan yang telah berlaku memperlihatkan sifat yang berlainan daripada peringkat yang terdahulu.
Perubahan yang nyata ialah perubahan fizikal kanak-kanak .
Perubahan fizikal bermula apabila sel sperma lelaki menembusi telur ovum yang membentuk zigot .


Selepas lima minggu menjadi embrio sepanjang 5mm. Pada minggu keenam panjang embrio menjangkau 13mm
Muka dan anggotanya mula berupa manusia.
Ketuka usia 8 minggu embrio telah betul-betul menyerupai manusia. Mulai peringkat ini sehingga natal embrio ini disebut tian.


Pada masa sembilan bulan, sejurus sebelum kelahiran, seseorang bayi mempunyai berat badan di antara 3 hingga 3.5 kg dan panjangnya kira-kira 50 cm.
Organ-organ dalamnya berkembang hinggalah tian itu dapat terus hidup apabila keluar daripada rahim ibunya.
Perbezaan pertumbuhan dan perkembangan dapat dibezakan melalui jasmani, mental, emosi dan sosial.

Pertumbuhan

Jasmani
Tinggi, saiz, berat, pertumbuhan - gigi, otot, saraf pancaindera
Mental
Keupayaan berfikir bertambah dan berkembang termasuk perkara yang subjektif.
Emosi
Persaaan sayang, gembira, riang, suka cemburu, duka, marah jijik dan takut.
Sosial
Meluaskan perhubungan dan pergaulan dalam keluarga, rakan sebaya, jiran dan masyarakat.


Perkembangan

Jasmani
Kemahiran menggunakan anggota seperti berlari, melampat, merangkak dan anggota berjalan .
Mental
Kemahiran menggunakan bahasa, perkataan, angka, pemikiran inagatan, penaakulan.
Emosi
Memahami kansep perasaan, menguasai dan mengamalkan perasaan ketika marah, takut dan cemburu.
Sosial
Timbul kesedaran disiplin kumpulan perbezaan jantina. Peranan dan penyesuaian rakan sebaya.


Ciri-ciri Utama Dalam Peringkat Perkembangan Murid.


1. Peringkat Bayi

Kadar pertumbuhan cepat
Kemahiran berjalan,melompat, berlari dll
Kawalan motor diperbaiki


2. Peringkat Awal Murid-murid

Kadar pertumbuhan lambat
Murid perempuan dahului lelaki
Kawalan motor dan penguasaan kemahiran
Suka bercampur gaul dengan murid-murid lain.
Suka melakukan kegiatan
Otot sedang membesar
Memerlukan kasih sayang
Berminat berlakon


3. Murid-Murid

Sudah bersekolah
Bersemangat belajar, cergas, aktif dan agresif
Kordinasi mata, tangan bertambah baik
Otot yang kuat banyak digunakan
Memerlukan kasih sayang
Berminat berlakon


Awal remaja

Perempuan lebih tinggi daripada lelaki sebaya
Mempunyai selera yang baik
Perubahan kepada suara - ketara pada lelaki
Kemahuan membaca dan hiburan memuncak
Memahami idea mujarab
Memahami prinsip akhlak
Melihat dan menilai sesuatu dengan lebih objektif


Remaja

Pertumbuhan mendadak
Pengaruh kumpulan diutamakan
Perbazaan antara lelaki dan perempuan amat nyata
Daya fikir dan taakulan bertambah matang
Kurang mempunyai keyakinan diri
Suka ketekalan dan keseimbangan
Mengalami kebimbangan dan ketegangan
Suka bebas dan tidak suka kawalan ibu bapa


Strategi mengurus

Kebersihan diri – gigi, kuku, rambut, tangan, badan, muka
Mengurus pakaian, makanan, tandas, kediaman


Kaedah yang berkesan perlu diguna untuk memastikan murid-murid khas dapat mengikut dan
menguasai kemahiran mengurus diri. Kaedah tunjuk cara atau demonstrasi dan simulasi membolehkan murid khas mengikuti pelajaran secara langsung. Strategi mengurus diri di kalangan murid-murid khas perlu di laksanakan dengan terperinci, teratur, sistematik dan melibatkan pelbagai deria.
Kaedah ini sebaliknya dilaksanakan berdasarkan kapada tahap penerimaan murid-murid tersebut. Latih tubi perlu dilakukan untuk memastikan ketekalan kemahiran yang dikuasai mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan