Isnin, 4 Mac 2013

Mata Buta Kerana Katarak




KUALITI penglihatan sering berkait rapat dengan umur tetapi tidak kurang juga mata kabur disebabkan pelbagai insiden tidak diingini termasuk diabetes atau kemalangan di tempat kerja. Tetapi, jika pada satu hari anda hanya melihat asap atau objek warna kelabu, situasi itu mungkin disebabkan oleh penyakit katarak. Katarak berasal daripada perkataan Greek yang bermaksud air terjun.Menurut kepercayaan kuno sebelum tahun 1700, katarak terjadi hasil dari pengaliran cecair pekat seperti air terjun ke dalam mata.Hasil kajian perubatan berterusan masalah itu berpunca kerana proses penuaan, kecederaan, perubahan metabolik, penyakit dan sebagainya.Lazimnya, katarak merupakan penyakit mata semula jadi dalam kalangan warga emas. Ia juga menjadi penyebab utama kerosakan penglihatan dan kebutaan di Malaysia. Menurut Ketua Pakar Bedah Oftalmik Pusat Pakar Mata Vista Laser Eye Centre, Dr. Aloysius Low, apabila seseorang mencecah umur lebih 45 tahun, sesetengah individu akan mengalami masalah penglihatan seperti kehilangan kejelasan dan perbandingan warna (meluntur atau berubah) disebabkan katarak.  “Katarak ialah kekaburan pada kanta semula jadi dalam mata yang menghalang laluan cahaya ke dalam mata. “Individu yang mengalami katarak menghadapi kesukaran melakukan rutin harian kerana penglihatan kabur walaupun selepas memakai dan sering menukar cermin mata,” katanya. Purata umur bagi rakyat negara ini untuk menghadapi masalah katarak ialah 58 tahun.
Aloysius memberitahu, selain mengalami masalah penglihatan berganda dan masalah silau kerana sinar lampu atau matahari, penglihatan malam mereka juga terjejas akibat silau daripada lampu kenderaan dan lampu isyarat.

Tonton televisyen

Seramai 18 juta orang di seluruh dunia menghidap katarak dan ia merupakan punca utama gejala buta di dunia selepas glaukoma. Glaukoma merupakan sejenis kerosakan mata yang disebabkan oleh tekanan cecair yang terlalu tinggi di dalam bebola mata. Tekanan yang tinggi ini akan merosakkan sel retina dan serabut saraf sehingga ruang penglihatan sekitar seseorang itu menjadi semakin sempit dan akhirnya akan terus menjadi buta. Terang Aloysius, penyakit katarak bukan sahaja dihadapi oleh orang berumur malah yang berisiko menghidapnya orang muda. “Puncanya kerana diabetes atau penggunaan steroid,” katanya. Katarak boleh terjadi pada sebelah mata dan kedua-dua belah mata malah selain boleh terdapat lebih daripada satu bentuk katarak pada mata yang sama. Selain itu, penyakit ini boleh berpunca disebabkan pendedahan kadar radiasi yang tinggi seperti mereka yang sering bekerja di bawah panas terik matahari dalam jangka masa panjang. Katanya lagi, pendedahan berpanjangan menonton televisyen atau gajet elektronik juga boleh menyebabkan katarak.“Namun, tiada bukti lanjut kesan secara langsung penyakit ini kerana gajet elektrik,” katanya. Sebenarnya, terdapat tiga tahap katarak iaitu katarak tidak matang, matang dan terlampau matang. “Penyakit ini tidak mengira faktor jantina sama ada lelaki mahupun wanita,” jelasnya. Namun, jika seseorang mengalami penglihatan semakin buruk perlu segera berjumpa dengan pakar mata dengan kadar segera lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai sejarah diabetes.“Disebabkan teknologi pembedahan dan kanta semakin canggih, masalah buta serta kerosakan penglihatan yang disebabkan oleh katarak kini sudah boleh dielakkan,” katanya. Jelasnya lagi, katarak kini boleh disembuhkan melalui pembedahan yang hanya mengambil masa singkat dengan menggunakan kaedah pembedahan katarak tanpa pisau LenSx. Ia adalah teknologi terbaharu merawat katarak. Setelah katarak dikeluarkan sepenuhnya, pakar bedah membersihkan kapsul di belakang mata untuk mengurangkan kejadian kegelapan kapsul belakang (katarak yang kedua). Langkah terakhir ialah untuk memasang lensa intraokular. “Prosedur ini terbukti berkesan menghasilkan penglihatan yang jelas serta mengurangkan masa pembedahan dengan memulihkan posisi lensa intraokular. Pesakit hari ini mementingkan keselamatan dan keupayaan untuk melihat dengan lebih jelas tanpa bergantung kepada cermin mata selepas pembedahan,” jelas Aloysius. Hanya pembedahan sebelah mata sahaja dilakukan pada satu-satu masa. Jika pesakit perlu melakukan pembedahan pada kedua-dua belah mata, pembedahan mata yang satu lagi perlu dilakukan selang tujuh hari.Tempoh pembedahan pembuangan katarak dijalankan kurang seminit. Namun, proses membersihkan mata selepas pembedahan mengambil masa lebih panjang. Secara keseluruhannya, masa yang diperlukan ialah sekitar 20 minit.“Keputusan dapat diperoleh dengan pantas selain pesakit tidak mengalami rasa sakit. Pembedahan juga tidak meninggalkan parut,” ujarnya.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan