•Proses pengajaran dan pembelajaran yang berjaya dalam kelas sangat bergantung kepada kawalan kelas yang baik oleh guru
•Dalam hal ini tingkah laku murid sangat perlu dikawal oleh guru supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan lancar.
•Pada peringkat awal para pengkaji berpendapat bahawa tingkah laku individu itu adalah disebabkan oleh kuasa dalaman seperti genetik, kandungan kimia dalam badan, dan pengalaman singkat tentang sesuatu yang menyebabkan individu berkelakuan demikian.
•Bermula dari tahun 1920-an, kajian-kajian berkaitan tingkah laku menunjukkan faktor-faktor luaran atau persekitaran yang berlaku sebelum atau selepas sesuatu peristiwa akan merangsang seseorang individu mem
•”Kebanyakan tingkah laku adalah dipelajari. Ini bermakna tingkah laku baru boleh dipelajari sepanjang masa.”
pamerkan sesuatu tingkah laku yang khusus.
•”Tingkah laku yang tidak sesuai seperti agresif atau tingkah laku suka merosakkan harta benda boleh di diubah kepada tingkah laku baru jika individu itu diberi pengajaran.”
Menurut Hewett & Forness (1984) dalam Walker & Shea (1995) tingkah laku seseorang itu, sama ada terhadap dirinya dan juga orang lain adalah dipengaruhi oleh faktor-faktor berikut:
•Keperluan dan kehendak untuk bertahan (survival) dalam persekitaran yang kasar dan kurang mesra.
•Kepercayaan kepada khurafat / tahyul, atau keperluan untuk bertindak balas terhadap sesuatu yang tidak diketahui.
•Kepercayaan kepada sains, atau keperluan untuk menyiasat, menganalisis, dan menjelaskan sesuatu yang tidak diketahui.
•Perkhidmatan, atau keperluan membantu, membimbing, mengawal, dan mensejahterakan kehidupan mereka yang kurang bernasib baik.
MAKSUD DAN DEFINISI TINGKAHLAKU
•Maksud & Definisi T/laku :
Semua tindakan manusia yg boleh diperhati, diukur & dinilai
•Sejarah kpd teori Pengurusan T/laku:
Kajian ahli psikologi :
- Operant Conditioning (Pertalian antara t/laku & akibat) Thorndike & Skinner
-Classical Conditioning (Pertalian antara rangsangan & tindakbalas) Watson & Pavlov
-Teori Psychoanalytic – Sigmund Freud
-Teori Pembelajaran Sosial - Bandura
PRINSIP-PRINSIP PENGURUSAN T/LAKU
•Ilmu psikologi telah memberi pelbagai maklumat berkaitan perkara-perkara yg menentukan t/laku
•Pd. peringkat awal, para pengkajiberpendapat t/l disebabkan oleh kuasa dalaman spt. keturunan, kandungan kimia dlm. badan & pengalaman
•Mulai tahun 1920 an – perubahan terdapat perubahan pendapat dpd. Faktor dalaman kpd. peristiwa luaran / persekitaran
•Rumusan – ‘kebanyakan t/laku adalah dipelajari sepanjang masa’
‘t/laku yg tidak sesuai boleh diubah kpd. t/laku baru
PRINSIP-PRINSIP PENGURUSAN T/LAKU
•Semua t/laku dipelajari
•Semua t/laku adalah ‘stimulus spesific’
•T/laku boleh diajar & diubah
•Matlamat perlu jelas & spesifik
•Program perlu secara individu
•Program perlu fokus masa kini
•Program perlu fokus pada persekitaran kanak-kanak
MODEL TINGKAH LAKU MANUSIA
•Psychodynamic
•Environmental
•Biophysical
•Behavioral (Model ABC)
Pastikah ada sinar yang menanti. Tinggalkan semua detik hitam semalam menjadi kenangan. Esok kembali menagih kasih dari seorang guru. Terima lah cikgu, diri ini yang tidak diminta dilahirkan begini..
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Labels
- 21st Century (1)
- CABARAN GURU PENDIDIKAN KHAS (3)
- DISLEKSIA (4)
- GEMALAI KENCANA (8)
- INILAH DUNIA (1)
- Jom Kita Bincang (1)
- K 15 (5)
- KEJAYAAN INSAN PENDIDIKAN KHAS (1)
- KEMAHIRAN BERFIKIR (1)
- NOTA KULIAH (2)
- PENDIDIKAN INKLUSIF (2)
- PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PEND. KHAS (1)
- PENYELIDIKAN TINDAKAN 1 (15)
- PPG (3)
- PRAKTIKUM (1)
salam
BalasPadamteriMa kasIh ENcik
saya bakal belajar subjek pengurusan tingkah laku dan kaedah pembelajaran khas bahasa melayu.
bagaimana yang dikatakan dengan kaedah pembelajaran khas bahasa melayu?
nOta encik di atas sgt membantu sy
Tq :D